چکیده:
هدف: ارزیابی عملکرد از جمله فعالیتهای کلیدی در ارزیابی و بهبود سیستمهای مدیریتی محسوب میشود. خودارزیابی یکی از رویکردهای بسیار مهم ارزیابی عملکرد است. نقطه قوت این روش در قیاس با سایر روشها، تمرکز بر مقوله یادگیری است. با وجود این به نظر میرسد خودارزیابی نیز همچون هر روش ارزیابی عملکرد، دارای ضعفها و کاستیهایی است که از آن جمله میتوان به خطاهای انسانی در روند ارزیابی اشاره کرد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی برخی از عاملهای انسانی در روند خودارزیابی انجام شده است.
روش: بدین منظور، پرسشنامه مدل تعالی پایدار (H3SE) بین 121 کارشناس در 42 شرکت مرتبط با صنایع پتروشیمی به آزمون گذارده شده است. از این طریق، تأثیر متغیرهای مداخلهگر در انجام خودارزیابی (همانند سن، جنسیت، مقطع تحصیلی و تجربه) بررسی شده است.
یافتهها: نتایج تحقیق گویای این امر است که متغیرهای پیشگفته تأثیر معناداری در خودارزیابی نداشتهاند. همچنین اعتبار بیرونی نتایج پژوهش قابل تأمل است.
نتیجهگیری: از آنجا که در فرضیههای این پژوهش، صنعت پتروشیمی ارزیابی شده است، در تعمیم نتایج به سایر صنایع باید احتیاط کرد.
Objective: Performance evaluation (PE) is one of the critical activities in the assessment and improvement of management systems. Performance evaluations are done with different aims and approaches. Self-Assessment (SA) is considered as one of the most important performance evaluation methods. And, learning focus is one of the strengths of SA compared to the other performance evaluation methods. Like the other PE methods, SA has some weaknesses such as human error during performance measurement. Consequently, researches have been trying to identify the human effect on the self-assessment process. Methods: To achieve the mentioned goal, the results of the sustainable excellence (H3SE) model between 121 experts of 42 Petrochemical companies have been analyzed. The role of the intervening variables in performing self-assessment tests (e.g. age, gender, educational degree, and related experience) have been investigated. Results: Result of research reveals that the mentioned variables do not have a significant intervening impact on excellence. Conclusion: Since the present research uses a biographical variable as an intervening variable, it seems that there are unknown variables that weren’t considered. In addition because of the statistical population (Petrochemical Industries) generalizability of research finding to the other research is impossible.
خلاصه ماشینی:
بررسي عوامل مداخله گر زندگي نامه اي در خودارزيابي (مورد مطالعه : مدل تعالي پايدار (HSE٣) در صنايع پتروشيمي کشور) احمدرضا قاسمي * نويسنده مسئول ، استاديار، گروه مديريت صنعتي ، پرديس فارابي دانشگاه تهران ، قم ، ايران .
نتيجه گيري : از آنجا که در فرضيه هاي اين پژوهش ، صنعت پتروشيمي ارزيابي شده است ، در تعميم نتايج به ساير صنايع بايد احتياط کرد.
ارزيابي عوامل کليدي موفقيت در اجراي مديريت فرايند و اولويت بنـدي آنـان ، سازمان ها را قادر مي سازد تا در حوزه هايي که موجب اجراي موفق تر مديريت فرايند مي شود، تمرکـز کننـد و بـا ارزيـابي سطح بلوغ خود در برابر اين عوامل ، ميزان آمادگي و قابليت خود را در اجراي مديريت فرايند برآورد کرده ، در راستاي ارتقـاي آن کوشش کنند و براي مقايسه خود با رقبا از نتايج خودارزيابي استفاده کنند (رضايي ، تدين ، استادي و اقدسي ، ١٣٨٨).
Abbaspour, HosseinzadehLotfi, Karbassi, Roayaei & Nikoomaram 2.
خلاصه تفاوت ها و شباهت هاي مميزي و خود ارزيابي (رجوع شود به تصوير صفحه) پنج رويکرد خودارزيابي که سازمان ها مي توانند از آنها يا از ترکيبي از آنها براي ارزيابي عملکرد خود و دسـتيابي بـه قوت ها و زمينه هايي براي بهبود استفاده کنند، مشتمل بر پرسش نامه ، ماتريسي ، کارگاه ، پروفرما و شبيه سازي جايزه است (EFQM،٢٠١٠).
تحليل واريانس تجربه در امتيازهاي سطح مطلوب HSE٣ (رجوع شود به تصوير صفحه) سن و سطح مطلوب بلوغ تعالي پايدار در اين پژوهش متغير سن با مقياس نسبتي اندازه گيري شده است .