خلاصه ماشینی:
"شاهان غزنوی پس از شکست مسعود از سلاجقه تنها به افغانستان و سیستان و ولایت سند اکتفا کردند اما به تدریج دایرهء حکومت ایشان تنگتر میشد،بویژه آنکه سلاطین غوری(5)در این میان قدرت یافتند و قلمرو حکومتشان گسترش یافت و حتی غزنین را نیز در اواخر عهد غزنویان(یعنی در پایان سلطنت خسروشاه 547-555 هـ.
در میان فارسی سرایان مقیم لاهور افراد وابسته به خاندانهای ایرانی فراوان بودند از جمله شاعران مشهوری نظیر ابوعبد الله روزبه نکهتی(یا نکتی)،ابوالفرج رونی، سراج الدین بن منهاج که به اعتبار اقامتشان در لاهور به«لاهوری»مشهور شده بودند و یوسف بن محمد بن رشید دربندی نیز به نام اصلی وطن خویش منسوب(به تصویر صفحه مراجعه شود) باغهای مغولان هند در چشمه شاهی بود.
بیشتر شاعران و دانشمندان نیز به دلیل وابستگی به دربار پادشاهان،به سرزمین بر صغیر آمدند،اما در میان ایشان برخی از متصوفه حضور داشتند که صرفا بخاطر تبلیغات آمده بودند و این سرزمین را به عنوان مأوای خویش برگزیدند و در یک بررسی اجمالی میتوان گفت که به واسطهء وجود روحانی این دسته از متصوفین اسلامی بود که نور اسلام در این دیار متجلی گشت.
از تذکرهها و دیگر کتب و رسالاتی که در این باره نوشته شده است چنین بر میآید که شمار زیادی از ایرانیان به نواحی«دکن»در جنوب هندوستان و به دربار قطب شاه و عادل شاه رفتند و همچنین دیگر شاعران و اندیشمندان و هنرمندان نیز در آنجا گرد آمدند.
کتاب«رشحات عین الحیاة»تألیف علی بن حسین واعظ کاشفی در مناقب مشایخ نقشبندیه و آداب و طریقت ایشان است و این کتاب را شیخ محمد مراد بن عبد الله قازانی از فارسی به عربی ترجمه کرده است."