چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی سبکهای یادگیری و خودناتوانسازی تحصیلی با نقش میانجی مهارتهای فراشناخت و کمالگرایی دانشآموزان انجام شد. این مطالعه مقطعی- همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دوره دوم متوسطه نظری شهر بجنورد در سال تحصیلی 98-1397 بودند که تعداد 350 نفر از آنان با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای سبکهای یادگیری (کلب، 1985)، مهارتهای فراشناخت (داوسون و مکاینرنی، 2004)، کمالگرایی (هویت و فلت، 1991) و خودناتوانسازی تحصیلی (شوینگر و استینسمیئر-پیلستر، 2011) بودند. دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS-16 و Amose-22 با روش معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که مدل برازش مناسبی داشت و سبکهای یادگیری بر مهارتهای فراشناخت و کمالگرایی تاثیر معنادار مثبت، مهارتهای فراشناخت بر خودناتوانسازی تحصیلی تاثیر معنادار منفی و کمالگرایی بر خودناتوانسازی تحصیلی تاثیر معنادار مثبت داشت. همچنین سبکهای یادگیری با میانجی مهارتهای فراشناخت و کمالگرایی بر خودناتوانسازی تحصیلی تاثیر معنادار منفی داشتند (01/0>P). با توجه به نتایج برای کاهش خودناتوانسازی تحصیلی دانشآموزان میتوان برنامههایی بر اساس سبکهای یادگیری، مهارتهای فراشناخت و کمالگرایی طراحی و اجرا کرد.
خلاصه ماشینی:
Eyink, Hirt, Hendrix & Galante 4 .
در نتیجه ، پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی سبک های یادگیری و خودناتوان سازی تحصیلی با نقش میانجی مهارت های فراشناخت و کمال گرایی دانش آموزان انجام شد.
در مطالعه حاضر روایی صوری و محتوایی هر چهار پرسشنامه توسط ١٠ نفر از متخصصان علوم تربیتی و روانشناسی تایید و پایایی پرسشنامه های سبک های یادگیری ، مهارت های فراشناخت ، کمال گرایی و خودناتوان سازی تحصیلی با روش آلفای کرونباخ به ترتیب ٠/٨٥، ٠/٩١، ٠/٧٧ و ٠/٧٤ محاسبه شد.
در جدول ٣ ضرایب همبستگی سبک های یادگیری ، مهارت های فراشناخت ، کمال گرایی و خوناتوان سازی تحصیلی در دانش آموزان گزارش شده است .
در جدول ٤ شاخص های برازش مدل بررسی رابطه علی سبک های یادگیری و خودناتوان سازی تحصیلی با نقش میانجی مهارت های فراشناخت و کمال گرایی در دانش آموزان گزارش شده است .
بحث و نتیجه گیری نتایج این پژوهش نشان داد که سبک های یادگیری بر مهارت های فراشناخت و کمال گرایی در دانش آموزان تاثیر معنادار مثبت داشت .
دیگر نتایج این پژوهش نشان داد که مهارت های فراشناخت بر خودناتوان سازی تحصیلی در دانش آموزان تاثیر معنادار منفی داشت .
برای مثال جوانمرد و همکاران (٢٠١٣) ضمن پژوهشی به این نتیجه رسیدند که بین راهبردهای شناختی و فراشناختی با خودناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود داشت .
همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که سبک های یادگیری با میانجی مهارت های فراشناخت و کمال گرایی بر خودناتوان سازی تحصیلی در دانش آموزان تاثیر معنادار منفی داشت .