چکیده:
هدف این تحقیق شناسایی و ارائه مدل سنجش نیازهای فرهنگی دانشجویان بود. روش مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا ترکیبی (کمی و کیفی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان و در بخش کمی کلیه دانشجویان روزانه دانشگاه صنعتی اصفهان (9175 نفر) در سال تحصیلی 98-1397 بودند. در بخش کیفی 26 نفر با توجه به اصل اشباع نظری با روش نمونهگیری هدفمند و در بخش کمی 384 نفر بر اساس فرمول کوکران با روش نمونهگیری تصادفی سهمیهای انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی با روش مصاحبه فردی عمیق (بدون ساختار) و در بخش کمی با روش پرسشنامه محققساخته نیازهای فرهنگی دانشجویان (163 گویهای) جمعآوری شدند. روایی صوری، محتوایی و سازه پرسشنامه با روش تحلیل عاملی تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 92/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای تحلیل محتوا، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که 910 نیاز فرهنگی در قالب 48 طبقه و 17 خوشه شناسایی شد. بار عاملی همه خوشهها یا عاملها بالاتر از 5/0 و مدل برازش مناسبی داشت.
خلاصه ماشینی:
Groeneveld, Arwert, Goossens & Vlieland 2 .
باقری و حاجی زاد (١٣٩٥) ضمن پژوهشی با عنوان بررسی نیازسنجی فرهنگی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شرق مازندران به این نتیجه رسیدند که نماز و ادعیه ، عفاف و حجاب ، مناسبت های مذهبی و ملی ، اردوها و سفرهای فرهنگی از جمله مهمترین نیازهای فرهنگی دانشجویان بودند.
کفعمی (١٣٩٥) ضمن پژوهشی با عنوان نیازسنجی فرهنگی دانشجویان پسر ساکن خوابگاه دانشگاه اصفهان به این نتیجه رسید که فعالیت های فرهنگی مانند ایجاد مرکز مشاوره قوی ، توجه به خرده فرهنگ ها، برگزاری مسابقات ورزشی و غیره از جمله نیازهای اساسی فرهنگی دانشجویان پسر ساکن خوابگاه بودند.
عصاره و همکاران (١٣٩٠ ب ) ضمن پژوهشی با عنوان نیازسنجی فرهنگی – اجتماعی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به این نتیجه رسیدند که دانشجویان نیازهای فرهنگی خود را به ترتیب شامل نیازهای اجتماعی ، نیازهای سیاسی ، نیازهای پژوهشی ، نیازهای مذهبی ، نیازهای آموزشی ، نیازهای ملی ، نیازهای ورزشی و نیازهای هنری مشخص کردند.
رجالی ، مستاجران ، معمارزاده و عزیزی (١٣٨٩) ضمن پژوهشی با عنوان فعالیت های فرهنگی تحصیلی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به این نتیجه رسیدند که دانشجویان نیاز به اردوهای یک روزه ، برنامه های ورزشی و تفریحی ، آموزش قرآن و نمایش فیلم را جزء ضرورت های خود دانستند.
نتایج تحلیل عاملی برای شناسایی خوشه ها یا عامل های نیازهای فرهنگی دانشجویان در جدول ١ گزارش شده است .