چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت دانش بر بهرهوری کارکنان بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پژوهش میدانی بود. جامعه پژوهش کارکنان ستادی شامل سرپرستان، روسا و مدیران شرکت ملی حفاری ایران به تعداد 4280 نفر بودند که از میان آنان تعداد 400 نفر بر اساس فرمول کوکران به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد مدیریت دانش (رهنورد و محمدی، 1388) و بهرهوری (میرکاظمی و همکاران، 1396) استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و همگرای ابزارها تایید و پایایی پرسشنامههای مدیریت دانش و بهرهوری با روش آلفای کرونباخ بهترتیب 921/0 و 850/0 محاسبه شد. دادهها با روش مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که مدیریت دانش و زیرسیستمهای مدیریت دانش یعنی توسعه منابع انسانی، جهتگیری داناییمحور، فرهنگ مشارکتی، زیرساخت سیستم اطلاعاتی، ارزیابی و انتقال دانش، الگوگیری و درگیری افراد بر بهرهوری کارکنان تاثیر مثبت و معنادار داشتند (05/0>P). بنابراین برای افزایش بهرهوری کارکنان میتوان میزان مدیریت دانش آنان ارتقاء بخشید.
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان داد که مدیریت دانش و زیرسیستم های مدیریت دانش یعنی توسعه منابع انسانی ، جهت گیری دانایی محور، فرهنگ مشارکتی ، زیرساخت سیستم اطلاعاتی ، ارزیابی و انتقال دانش ، الگوگیری و درگیری افراد بر بهره وری کارکنان تاثیر مثبت و معنادار داشتند (٠٠٥ کلید واژه ها: مدیریت دانش ، بهره وری ، کارکنان .
Herwig, Garcia-Aponte, Golabgir & Rathore 3 .
Masa'deh, Shannak, Maqableh & Taarhini 2 .
با در نظر گرفتن نارسایی های موجود در سیستم ها و عدم کارایی و اثربخشی لازم است مدیریت دانش و زیرسیستم های آن (یعنی توسعه منابع انسانی ، جهت گیری دانایی محور، فرهنگ مشارکتی ، زیرساخت سیستم اطلاعاتی ، ارزیابی و انتقال دانش ، الگوگیری و درگیری افراد) در شرکت ملی حفاری ایران نهادینه شود و از ابزارها و تکنیک های مناسب برای بهبود بهره وری استفاده شود.
نتایج نشان داد که مدیریت دانش و زیرسیستم های مدیریت دانش یعنی توسعه منابع انسانی ، جهت گیری دانایی محور، فرهنگ مشارکتی ، زیرساخت سیستم اطلاعاتی ، ارزیابی و انتقال دانش ، الگوگیری و درگیری افراد بر بهره وری کارکنان تاثیر مثبت و معنادار داشتند.
در تبیین تاثیر زیرسیستم های مدیریت دانش یعنی توسعه منابع انسانی ، جهت گیری دانایی محور، فرهنگ مشارکتی ، زیرساخت سیستم اطلاعاتی ، ارزیابی و انتقال دانش ، الگوگیری و درگیری افراد بر بهره وری کارکنان می توان بیان کرد که در شرکت ملی حفاری ایران برنامه توسعه منابع انسانی در حال اجرا بوده و در تحقیقات انجام شده الزامی بودن انتشار تحقیقات در دستور کار قرار دارد و از طرف دیگر جذب افراد بر اساس صلاحیت دانشی در برنامه های این شرکت قابل ملاحظه است .