چکیده:
یکی از روندهای بسیار شگفتی که در سازمانهای امروزی در حال شکلگیری است، قدرتمندسازی یا مشارکت در قدرت است. برچسبهای این روند مدیریت مشارکتی، تصمیمگیری مشارکتی و تفویض است. هر نامی که به این روند گذاشته شود در ماهیت فراگرد آن تفاوتی ایجاد نمیکند. ماهیت این روند عدم تمرکز در قدرت است.هدف پژوهش بررسی الگوی تلطیف روابط قدرت در سازمانهای دولتی ایران است. تلطیف به معنی اعمال قدرت نرم و باورپذیرتر نمودن قدرت میباشد. پژوهش با سه روش مختلف به این موضوع پرداخته است سه روش شامل: مصاحبه، دلفی و پیمایشی است. جامعه آماری به ترتیب اساتید دانشگاهی، خبرگان و کارکنان رسمی و پیمانی سازمانهای دولتی ایران است. همچنین روش نمونهگیری به ترتیب نمونهگیری هدفمند، مبتنی فازی و تصادفی است. برای آنالیزهای آماری پژوهش از نرمافزارهای Lisrel و Amus و SPSS استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد از بین 4 بعد تلطیف روابط قدرت (عوامل مربوط به مهارتهای ارتباطی مدیران، حمایت عاطفی از کارکنان، مدیریت ارزشها و باورهای سازمانی، اخلاق و معنویسازی محیط کار)، مهارتهای ارتباطی مدیران با ضریب استاندارد 97/0 و آماره تی (19/26) در رتبه اول و عوامل اخلاق و معنویسازی محیط کار با ضریب استاندارد 84/0 و آماره تی 68/20 در رتبه چهارم قرار گرفت.
خلاصه ماشینی:
سوالات تحقیق ١- الگوی تلطیف روابط قدرت در سازمان های دولتی ایران دارای چه مشخصاتی است ؟ ٢- ضرایب تأثیر هر بعد و مؤلفه چه مقدار است ؟ روش تحقیق از آنجایی که تحقیق حاضر در سه مرحله انجام گرفته است نیازمند سه نوع روش تحقیق بود که در زیر آورده شده است .
با توجه به اینکه هدف تحقیق در مرحله اول دستیابی به درک عمیق مشارکت کنندگان نسبت به دانش و تجربه آن ها از روابط قدرت در سازمان های دولتی ایران بود، این مرحله از مطالعه با روش پدیدارشناسی انجام شد.
از آنجایی که برای تعیین حجم نمونه از روش پدیدارشناسانه (پل ایت و همکاران ، ٢٠٠١) مورد استفاده قرار گرفته است به دلیل پیچیدگی و جمع آوری داده و ماهیت زمانی موردانتظار، حجم نمونه کوچک می باشد (دنس کومبی ، ٢٠٠٣، ص ٢٦) به همین جهت تعداد شرکت کنندگان در مرحله اول تحقیق حاضر ٢٣ نفر که شامل ٢ نفر از اساتید علوم سیاسی دانشگاه تهران ٤ نفر از اساتید مدیریت دولتی دانشگاه تهران ، ٢ نفر از اساتید علوم سیاسی دانشگاه گیلان ، ٣ نفر از اساتید مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت ، ٦ نفر از اساتید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و ٦ نفر از مدیران سازمان های دولتی ، فرض براین بود که در صورت عدم دستیابی به اشباع اطلاعات به این تعداد تا مرحله اشباع یکی اضافه شود.
در پژوهش حاضر به ماطلعه ٤ عامل تلطیف روابط قدرت پرداخته شده است که شامل عوامل مربوط به مهارت های ارتباطی مدیران ، حمایت عاطفی کارکنان ، مدیریت ارزش ها و باورهای سازمانی و اخلاق و معنوی سازی محیط کار می باشد.