چکیده:
هدف این پژوهش تعیین تاثیر روش تدریس زیباییشناسی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی بود. مطالعه حاضر نیمهآزمایشی با رروش پیشآزمون و پسآزمون میباشد. جامعه پژوهش دانشآموزان پایههای هشتم و نهم دبیرستان علامه امینی منطقه 16 تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 30 نفر از دانشآموزان هشتم و نهم (هر پایه 15 نفر) بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. گروه مداخله با روش تدریس زیباییشناسی آموزش دید. برای جمعآوری دادهها از آزمون پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی و برای تحلیل دادهها از آزمون تی زوجی به کمک نرمافزار SPSS-15 استفاده شد. نتایج نشان داد که روش تدریس زیباییشناسی باعث افزایش معنادار پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پایههای هشتم و نهم شد (05/0>P). نتایج حاکی از تاثیر روش تدریس زیباییشناسی بر افزایش پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پایههای هشتم و نهم بود. در نتیجه برای بهبود پیشرفت تحصیلی درس علوم دانشآموزان در کنار سایر روشهای تدریس میتوان از روش تدریس زیباییشناسی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
عوامل بسیاری از جمله سن ، جنسیت ، مهارت هایی تخصصی معلمان ، عوامل اجتماعی ، اقتصادی و غیره در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مؤثر هستند که در این میان یکی از مهمترین عوامل که تأثیر زیادی بر پیشرفت تحصیلی دارد، روش های تدریس ٢ است (هدایتی ، رضایی ، یوسفی افراشته و هدایتی ، ١٣٩٤).
Sivarajah, Curci, Johnson, Lam, Lee & Richardson 4.
Northington, Wilkerson, Fisher & Schenk 3.
بنابراین باید به دنبال راهکارهایی برای بهبود پیشرفت تحصیلی بود (عاشوری ، آزادمرد، جلیل آبکنار و معینی کیا، ١٣٩٢) و از سوی دیگر بر اساس نتایج آزمون بین المللی تیمز کیفیت یادگیری دانش آموزان ایرانی در درس علوم با چالش های فراوانی مواجه است و اطلاعات مبهم بسیاری درباره تأثیر روش های تدریس وجود دارد (احمدی و همکاران ، ١٣٩٣).
در ٢ خلاصه نتایج آزمون تی زوجی برای تعیین تأثیر روش تدریس زیبایی شناسی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی کل دانش آموزان گزارش شده است .
به عبارت دیگر روش تدریس زیبایی شناسی باعث افزایش معنادار نمرات پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانش آموزان پایه هشتم شد (٠٠٥ جدول ٤.
برای مثال شریف زاده و همکاران (١٣٩٥) ضمن پژوهشی به این نتیجه رسیدند که روش تدریس مبتنی بر زیبایی شناسی می توان به عنوان روشی فعال و مؤثر در افزایش معنادار پیشرفت تحصیلی درس علوم مؤثر باشد.
تأثیر روش تدریس مبتنی بر زیبایی شناسی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی .