چکیده:
هدف این پژوهش ارائه مدلی مبتنی بر تاثیر آموزشهای دانشگاهی بر توانافزایی زنان جهت توسعه بنگاههای کوچک و متوسط اشتغالزا بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاههای آزاد و دولتی استان مازندران بودند که 15 نفر آنان با توجه به اصل اشباع نظری با روش هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی دانشآموختگان زن دانشگاههای آزاد و دولتی استان مازندران بودند که 384 نفر آنان با توجه به فرمول کوکران با روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات و دادهها در بخش کیفی از روشهای فیشبرداری و مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامههای محققساخته آموزشهای دانشگاهی جهت توسعه بنگاههای کوچک و متوسط اشتغالزا (28 آیتم) و توانافزایی (33 آیتم) استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و سازه ابزارها تایید و پایایی دو پرسشنامه مذکور با روش آلفای کرونباخ بهترتیب 77/0 و 74/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که برای هر یک از متغیرهای آموزشهای دانشگاهی و توانافزایی هفت عامل شناسایی شد که همه عاملهای آموزشهای دانشگاهی به جز عامل آموزشهای مجازی بر توانافزایی زنان تاثیر مثبت داشتند.
خلاصه ماشینی:
Willamo, Helenius, Holmstrom, Haapanen, Sandstrom & et al 2.
همچنین آموزش های دانشگاهی باید بتواند با ارائه برنامه های آموزشی مناسب در پرورش ویژگی های پیشرفت طلبی ، استقلال طلبی ، خلاقیت ، کنترل درونی و ریسک پذیری در دانشجویان مؤثر بوده و توانایی های بالقوه دانشجویان را شناسایی نماید و این توانایی را در بین آنها ایجاد کند که بجای جستجوی کار، خودشان به عنوان نیروی مولد علاوه بر ایجاد کسب وکار برای خود و دیگران نیز کار کنند (صالحی و مرادی پردنجانی ، ١٣٩٤).
علاوه بر آن با توجه به این موضوع که دانشگاه ها و بنگاه های کوچک و متوسط از جمله سرنوشت سازترین نهادهای اجتماعی هر جامعه به ویژه پس از انقلاب صنعتی به شمار می روند و دستیابی به توسعه آن بدون برقراری ارتباط مؤثر بین این دو نهاد امکان پذیر نخواهد بود و اینکه اصولا نظام آموزش عالی کشور ضعف هایی دارد که نتوانسته یا نمی تواند نیروی انسانی توانمند و توان افز با قابلیت های بالا تربیت کند، لذا کاستی های شدید و نبود تحقیقات کاربردی در دانشگاه ها و مطرح نبودن موضوعات مورد نیاز صنایع داخلی و بنگاه های کسب وکار به طور غیرمستقیم موجب می شود تا آموزش های ارائه شده به دور از روحیه ارتباط دانشگاه با صنعت باشد.
در نتیجه هدف این پژوهش ارائه مدلی مبتنی بر تأثیر آموزش های دانشگاهی بر توان افزایی زنان جهت توسعه بنگاه های کوچک و متوسط اشتغال زا بود.
بنابراین هدف این پژوهش ارائه مدلی مبتنی بر تأثیر آموزش های دانشگاهی بر توان افزایی زنان جهت توسعه بنگاه های کوچک و متوسط اشتغال زا بود.