چکیده:
هدف این پژوهش بررسی رابطه رهبری اخلاقی با عملکرد مدیران مدارس شهر تهران بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 (1353 نفر) بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 298 نفر (159 زن و 139 مرد) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رهبری اخلاقی (دیهوق و دنهارتگ، 2008) و عملکرد مدیران (پاترسون، 1992) استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آنها تایید و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ بهترتیب 92/0 و 87/0 محاسبه شد. دادهها به کمک نرمافزار SPSS-22 و با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین رهبری اخلاقی با عملکرد مدیران مدارس رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. همچنین بین مولفههای رهبری اخلاقی یعنی انصاف، شفافسازی نقش و تسهیم قدرت با عملکرد مدیران مدارس رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. علاوه بر آن رهبری اخلاقی و همه مولفههای آن توانایی پیشبینی معنادار عملکرد مدیران مدارس را داشتند (05/0>P). بنابراین برای بهبود عملکرد مدیران مدارس میتوان میزان رهبری اخلاقی و مولفههای آن را از طریق کارگاههای آموزشی ارتقاء بخشید.
خلاصه ماشینی:
برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های رهبری اخلاقی (دی هوق و دن هارتگ ، ٢٠٠٨) و عملکرد مدیران (پاترسون ، ١٩٩٢) استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن ها تأیید و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب ٠/٩٢ و ٠/٨٧ محاسبه شد.
همن ینچ بن ی مولفه های رهبری اخلاقی یعنی انصاف ، شفاف سازی نقش و تسهیم قدرت با عملکرد مدیران مدارس رابطه مثبت و معنادار وجود داشت .
VanGils, VanQuaquebeke, VanKnippenberg, VanDijke & DeCremer 2.
Bavik, Tang, Shao & Lam 4.
Madanchian, Hussein, Noordin & Taherdoost 2.
نتایج میانگین ، انحراف معیار، کمینه و بیشینه رهبری اخلاقی (و مولفه های آن شامل انصاف ، شفاف سازی نقش و تسهیم قدرت ) و عملکرد مدیران مدارس شهر تهران (رجوع شود به تصویرصفحه) پیش از تحلیل داده ها با روش های ضرایب همب یگتس پیرسون و رگرسیون چندگانه پیش فرض های پژوهش بررسی شد.
یافته ها نشان داد که رهبری اخلاقی و همه مولفه های آن یعنی انصاف ، شفاف سازی نقش و تسهیم قدرت با عملکرد مدیران مدارس رابطه مثبت و معنادار داشتند.
مالیک و همکاران (٢٠١٦) ضمن پژوهشی به این نتیجه رسیدند که رهبری اخلاقی به صورت مستقیم و به صورت غیرمستقیم با میانجی ارزش های سازمانی بر عملکرد کارکنان تأثیر مثبت و معنادار داشت .
همچنین عموشاهی و کریمی (١٣٩٧) ضمن پژوهشی به این نتیجه رسیدند که بین رهبری اخلاقی و برخی مولفه های آن با عملکرد شغلی رابطه معنادار مستقیم وجود داشت .