چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر بازیهای مجازی (بازیهای فکری) بر رفتار شهروندی، خودکنترلی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان دختر متوسطه دوم انجام شد. روش پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر متوسطه دوم مجتمع علوم پزشکی ناحیه 2 شیراز در سال تحصیلی 98-1397 بودند. از میان دانشآموزان به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای مرحلهای تعداد دو کلاس (هر کلاس 30 نفر) بهعنوان نمونه انتخاب شد. گروه آزمایش 14 جلسه به روش بازیهای مجازی (بازیهای فکری) آموزش دید و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامههای رفتار شهروندی، خودکنترلی و مهارتهای ارتباطی بودند که روایی و پایایی آنها تایید شدند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در هر سه متغیر رفتار شهروندی، خودکنترلی و مهارتهای ارتباطی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر بازیهای مجازی (بازیهای فکری) به طور معناداری باعث افزایش رفتار شهروندی، خودکنترلی و مهارتهای ارتباطی دانشآموزان دختر متوسطه دوم شد (001/0>P). بنابراین دانشآموزان تحت آموزش بازیهای مجازی در مقایسه با گروه کنترل از لحاظ متغیرهای رفتار شهروندی، خودکنترلی و مهارتهای ارتباطی در وضع بهتری قرار داشتند
خلاصه ماشینی:
Lam, Gutierrez, Goad, Odessky & Bock 3 .
در پژوهشی دیگر قاسمی ولاشانی (١٣٩٥) ضمن انجام فراتحلیل تاثیر بازیهای رایانه ای بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان گزارش کرد که نوع بازیهای رایانه ای دارای پیامدهای متفاوتی است و به طور کلی این شیوه بازیها باعث 1 .
Patrick, Turner, Mansureh, Sally, David & Shuyan 3 .
در جدول ٢ نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری برای بررسی تاثیر بازیهای مجازی بر رفتار شهروندی، خودکنترلی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان دختر متوسطه دوم ارائه شد.
بر اساس آن بازیهای مجازی حداقل باعث تغییر معنادار در یکی از متغیرهای رفتار شهروندی، خودکنترلی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شده است (٠٠٠١ جدول ٣.
بر اساس آن بازیهای مجازی بر بهبود همه متغیرهای تار شهروندی، خودکنترلی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان دختر متوسطه دوم تاثیر معنادار دارد.
بنابراین میتوان گفت ٤٣ درصد تغییرات رفتار شهروندی، ٦١ درصد تغییرات خودکنترلی و ٦٨ درصد تغییرات مهارت های ارتباطی دانش آموزان دختر متوسطه دوم ناشی از تاثیر بازیهای مجازی است .
در نتیجه پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازیهای مجازی (بازیهای فکری) بر رفتار شهروندی، خودکنترلی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان دختر متوسطه دوم انجام شد.
در نتیجه پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازیهای مجازی (بازیهای فکری) بر رفتار شهروندی، خودکنترلی و مهارت های ارتباطی دانش آموزان دختر متوسطه دوم انجام شد.
پس به طور کلی نتایج حاکی از تاثیر بازیهای مجازی از نوع فکری بر رفتار شهروندی، خودکنترلی و مهارت های ارتباطی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم بود.