چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارزیابی عملکرد مدارس مقطع متوسطه اول انجام شد. این مطالعه توصیفی از نوع آمیخته بود. جامعه پژوهش مدیران مقطع متوسطه اول استان خراسان رضوی به تعداد 1980 نفر بودند که بر اساس فرمول کوکران 322 نفر با روش نمونهگیری خوشهای - طبقهای انتخاب شدند. برای شناسایی ابعاد و مولفههای ارزیابی عملکرد مدارس در مرحله اول پس از بررسی ادبیات نظری و پژوهشی، با 50 صاحبنظر حوزه مدیریت آموزشی که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. سپس برای تعیین ابعاد و مولفههای ارزیابی عملکرد مدارس از پرسشنامه محققساخته استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن توسط متخصصان تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 75/0 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد ارزیابی عملکرد مدارس چهار بعد و دوازده مولفه داشت. ارزیابی عملکرد مدارس دارای چهار بعد امور مدیریتی، امور آموزشی و بهسازی منابع انسانی، امور پشتیبانی و امور پرورشی و تندرسی بود که بهترتیب با بارهای عاملی 85/0، 81/0، 76/0 و 72/0 بیشترین تاثیر را بر ارزیابی عملکرد مدارس داشتند و برازش مدل مناسب بود.
خلاصه ماشینی:
Brouns, Nassiopoulos, Bourquin & Limam 3.
Gaumer, Noonan, Carter, McGurn & Purifoy 3.
Alolah, Stewart, Panuwatwanich & Mohamed عملکرد اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران بر اساس مدل EFQM گزارش کرد که ٩ بعد از معیارهای مدل تعالی سازمانی کیفیت اروپا و ٨ بعد از ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر شامل نتیجه گرایی ، مشتری مداری ، رهبری و ثبات در مقاصد، مدیریت بر اساس فرایندها و واقعیات ، مشارکت و توسعه منابع انسانی ، یادگیری ، نوع آوری و بهبود مداوم ، شراکت ها و مسئولیت های اجتماعی وجود دارد.
برای شناسایی ابعاد و مولفه های ارزیابی عملکرد مدارس در مرحله اول پس از بررسی ادبیات نظری و پژوهشی ، با ٥٠ صاحب نظر حوزه مدیریت آموزشی (شامل ١٥ استاد دانشگاه ، ٢٠ مسئول و کارشناس اداری و ١٥ مدیر مدرسه ) که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ارزیابی عملکرد مدارس مقطع متوسطه اول دارای چهار بعد امور مدیریتی ، امور آموزشی و بهسازی منابع انسانی ، امور پشتیبانی و امور پرورشی و تندرسی و دوازده مولفه مدیریت و رهبری ، فرایندهای یاددهی -یادگیری و برنامه های اثربخش آموزشی ، برنامه محوری ، ادرای و مالی ، فعالیت های مکمل ، فوق برنامه و پرورشی ، وضعیت فضای فیزیکی و تجهیزات و امکانات ، توانمندسازی معلمان و کارکنان ، مشارکت کارکنان ، اولیا و دانش آموزان در مدرسه ، تربیت بدنی ، بهداشت و تندرستی ، فناوری اطلاعات و هوشمندسازی ، جو سازمانی و فرهنگ سازمانی و تعامل با محیط بیرون مدرسه و کسب تجارب بود.