چکیده:
در این پژوهش الگوی ساختاری رابطه بین مؤلفههای سرمایه روانشناختی با رضایت از زندگی و انگیزه پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاههای پیام نور غرب استان اصفهان در زمستان 1395 اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاههای پیام نور غرب استان اصفهان در زمستان 1395 به تعداد 900 نفر تشکیل دادند که از میان آنها 303 نفر به شیوه تصادفی نظامدار انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه سرمایه روانشناختی (لوتانز و همکاران، 2008) پرسشنامه رضایت از زندگی (داینر وهمکاران، 1985) و پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی AMS (والراند و همکاران،1992) بودند. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین مؤلفههای سرمایه روان شناختی (خود کار آمدی، امیدواری، خوشبینی، تاب آوری) بارضایت از زندگی (01/0>p) و پیشرفت تحصیلی (01/0>p) رابطه مثبت و معنادار و بین رضایت از زندگی و انگیزه پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. نتایج حاصل از الگوسازی معادله ساختاری (SEM) نشان داد که امیدواری با رضایت از زندگی دارای رابطه مستقیم و خود کار آمدی، امیدواری، خوشبینی (جهتگیری به زندگی)، تاب آوری همراه با رضایت از زندگی با پیشرفت تحصیلی رابطه مستقیم و معنا دار دارند. همچنین نتایج نشان دادکه رضایت از زندگی متغیر واسطهای در رابطه امیدواری با رضایت از زندگی است به عبارت دیگر امیدواری بخشی از اثرات خود را به پیشرفت تحصیلی از طریق رضایت از زندگی انجام میدهد.
خلاصه ماشینی:
الگوی نقش مؤلفه های سرمایه روانشناختی در رضایت از زندگی و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه های پیام نور غرب استان اصفهان نادر سلیمانی ١، خداداد میرزائی چکیده در ایـن پـژوهش الگـوی سـاختاری رابطـه بـین مؤلفـه هـای سـرمایه روانشـناختی بـا رضـایت از زنـدگی و انگیـزه پیشــرفت تحصــیلی در دانشــجویان دانشــگاههای پیــام نــور غــرب اســتان اصــفهان در زمســتان ١٣٩٥ اجــرا شــد.
یافتــه هــا نشــان داد کــه بــین مؤلفــه هــای ســرمایه روان شــناختی (خــود کــار آمــــدی ، امیــــدواری ، خوشــــبینی ، تــــاب آوری ) بارضــــایت از زنــــدگی (٠٠١ همچنــین نتــایج نشــان دادکــه رضــایت از زنــدگی متغیــر واســطه ای در رابطــه امیــدواری بــا رضــایت از زنــدگی اسـت بـه عبـارت دیگـر امیـدواری بخشـی از اثـرات خـود را بـه پیشـرفت تحصـیلی از طریـق رضـایت از زنـدگی انجام می دهد.
Besier, Tim, Schmitz & Goldbeck 2.
Zullig, Valois, Huebner & Drane 6.
الگوی مفهومی اولیه پژوهش در باب رابطه متغیرها گذشـته از معرفـی متغیرهـا، سـؤال محـوری واساسـی کـه در ایـن قسـمت مـی تـوان بیـان نمـود ایــن اســت کــه برپایــه کــدام مبــانی نظــری مؤلفــه هــای ســرمایه روانشــناختی بــا رضــایت از زنــدگی وانگیــزش پیشــرفت تحصــیلی دانشــجویان ارتبــاط برقــرار مــی کنــد.
در همــین مســیر نیــز ســؤال اصــلی پــژوهش حاضــر ایــن بــود کــه آیــا الگــوی ســاختاری رابطــه مؤلفــه هــای ســرمایه روانشــناختی (خــود کارآمــدی ، امیــد واری ، تــاب آوری ، خوشــبینی ) بــا رضــایت از زنــدگی و انگیــزش پیشــرفت تحصیلی بین دانشجویان دانشگاه پیام نور دارای برازش مطلوبی با داده ها است یا خیر؟ فرضیه های تحقیق فرضــیه اول : ســر مایــه روانشــناختی دانشــجویان در تمــامی ابعــاد آن (خــود کــار آمــدی ، امیــدواری ، خوشبینی ، تاب آوری ) موجب افزایش رضایت از زندگی در دانشجویان می شود.