چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک رهبری اصیل بر اشتیاق شغلی و رفتـار سـازمانی مثبـت معلمـان دوره -های ابتدایی و متوسطه اول در سال تحصیلی ٩٦-١٣٩٥ می باشد. پژوهش حاضر با توجه بـه هـدف ، کـاربردی و بـا توجه به نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات توصیفی ـ همبستگی محسوب می شود. جامعه آماری شـامل تمـام معلمان زن و مرد شاغل در آموزش و پرورش شهر سمنان (١٣٥٠ نفر) می باشد. شرکت کنندگان ٢٨٠ نفـر از معلمـان دوره ابتدایی و متوسطه اول (١٧٣ نفر معلمان دوره ابتدایی ، ١٠٧ نفر معلمان دوره متوسـطه ) بودنـد کـه بـا اسـتفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه رهبری اصـیل آلیـو و همکـاران (٢٠٠٧)، پرسشنامه رفتار سازمانی مثبت نگاین و نگاین ٤(٢٠١٢) و پرسشنامه اشتیاق شـغلی سـالانوا و شـوفلی (٢٠٠١) بوده است . داده ها با مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار LISREL تحلیل شدند. یافته ها نشان داد کـه بـین
رهبری اصیل با اشتیاق شغلی و رفتار سازمانی مثبت معلمان رابطـه مثبـت و معنـاداری وجـود دارد. رهبـری اصـیل بـر اشتیاق شغلی معلمان اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین رهبری اصیل بر رفتار سازمانی مثبت اثـر مثبـت و معنـاداری دارد. بنابراین ، رهبری اصیل می تواند اشتیاق شغلی و همچنین رفتارسازمانی مثبت معلمان را به صورت مستقیم تحـت تاثیر قرار دهد. همچنین می توان با افزایش ایـن نـوع رهبـری در آمـوزش و پـروش باعـث افـزایش متغیرهـای مثبـت (اشتیاق شغلی و رفتار سازمانی مثبت ) در این سازمان مهم شد.
خلاصه ماشینی:
در سـازمان هـاي آموزشـي رهبـري اخلاقـي مديران اثرات بسياري بر نگرش و ادراک اعضاي سازمان دارد (اوگورلو٤، آسـتونر٥، ٢٠١١: ١٥؛ رسيک ٦ و ديگـران ، ٢٠١١: ٤٣٦؛ زهـوو٧، ٢٠٠٨، بـراون و همکـاران ، ٢٠٠٥)؛ زيـرا در ايـن نـوع رهبري ، ارزش هاي اخلاقي (فضائل ) پذيرفته شده براي همـه نظيـر، عـدالت ، انصـاف ، صـداقت و درستي محور تمرکز و توجه قرار مي گيرد (يوکل ٨، ٢٠٠٦).
عبـاس پـور و همکـاران (١٣٩٤) در تحقيقـي بـا عنوان بررسي تأثير رهبر اخلاقي بر رفتار کارکنان نقـش واسـطه اي تعامـل رهبـر عضـو، در ميـان کارکنان مدارس شهرستان سـنندج بـه ايـن نتيجـه رسـيدند کـه رهبـران سـازماني بـراي افـزايش رفتارهاي شهروندي و کاهش رفتارهاي انحرافي کارکنان ، علاوه بر ايفاي نقش رهبري اخلاقي ، به جاي توجه به روابط تعاملي با کيفيت پايين و مبتني بر منابع اقتصادي ، تعاملات مبتني بر ساز و کارهاي اجتماعي را توسعه دهند رهبري اخلاقي ، بايد مؤثر، کارا و متعالي باشد.
(قرباني زاده و آقـاوردي ، ١٣٩٢) اشـرفي مجـد (١٣٨٤) در پـژوهش خـود بـا عنـوان "تـأثير اجراي مدل EFQM بر عملکرد شرکت پالايش نفت بندرعباس " با هدف تعيـين تـأثير اجـراي مدل بر برداشت و ديد کارکنان ، مشتريان و جامعه اطـراف شـرکت نفـت بنـدرعباس و عملکـرد مالي شرکت تحقيق خود را پيش برد نتايج بـه دسـت آمـده حـاکي از آن بـوده اسـت کـه مـدل EFQM بر برداشت ديد کارکنان تأثير مثبت دارد و برنامه هاي توسعه منابع انساني بيش ترين اثر را بر برداشت کارکنان گذاشته است .
يافنه هاي حاصل از فرضيه اصلي اين پژوهش نشان داد که تعالي سازماني در رابطـه بـين رهبـري اخلاقي با توانمندسازي کارکنان نقش ميانجي دارد.