چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه هوش هیجانی و وسواس فکری - عملـی در دانـش آمـوزان دختـر و پسـر مقطـع متوسطه شهرستان الیگودرز در سال ١٣٩٢ بوده است . روش تحقیـق ، توصـیفی از نـوع همبسـتگی بـوده اسـت . نمونـه آماری پژوهش ، مشتمل بر ٧٠ نفر دانش آموز مقطع متوسطه (٣٥ نفر دانش آموز پسر و ٣٥ نفـر دانـش آمـوز دختـر) بوده که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. در این تحقیق از دو پرسشنامه : هوش هیجانی بـار – ان و شخصیت مینه سوتا M.M.P.I فرم کوتاه ، برای جمع آوری اطلاعات استفاده گردیده اسـت . بـرای پایـایی آزمـون هوش هیجانی بار – ان ، آلفای کرونباخ کل آزمون ٠/٩٣ و پایایی آزمـون شخصـیت مینـه سـوتا فـرم کوتـاه نیـز ٠/٩ گزارش شده است . روش های آماری مورد استفاده در این پژوهش ، ضریب همبستگی و آزمون t مستقل است . نتایج حاصله مبین آن است که بـین وسـواس فکـری - عملـی و هـوش هیجـانی رابطـه معنـی داری معکـوس وجـود دارد.
همچنین بین وسواس فکری - عملی در دانش آموزان دختر و پسر رابطه معنی داری وجـود دارد و وسـواس فکـری - عملی در دختران بیش از پسران می باشد. علاوه بر این ، بین هوش هیجانی در دانش آموزان دختر و پسر رابطـه معنـی داری وجود دارد و هوش هیجانی در دختران بیش از پسران می باشد.
خلاصه ماشینی:
بين هوش هيجاني و وسواس فکري - عملي دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسـطه رابطـه معني داري وجود دارد.
يافته ها به منظور آزمون فرضيه هاي تحقيق و بررسي رابطه هوش هيجاني و وسواس فکـري – عملـي در افراد گروه نمونه و مقايسه هوش هيجاني و وسواس فکري - عملي در دانش آموزان دختر و پسر از روش آماري ضريب همبستگي پيرسون و آزمون t مستقل استفاده گرديده است .
بررسي رابطه بين وسواس فکري - عملي و هوش هيجاني (رجوع شود به تصویرصفحه) همانطور که ملاحظه مي گردد، چون ضريب همبستگي بـه دسـت آمـده برابـر ٠/٦٧٢ و t حاصـله (براي اعتبار ضريب همبستگي به دست آمده ) برابر ٤/٦٧١ و از t جـدول ٢/٧٦١ بـا درجـه آزادي ٦٩ در سطح معني داري ٥% بزرگ تر است ؛ پس مي توان گفت که فرضيه تحقيق تأييد مـي شـود، به بيان ديگر، بين هـوش هيجـاني و وسـواس فکـري - عملـي دانـش آمـوزان رابطـه معنـي دار و معکوس وجود دارد.
نتيجه گيري در اين پژوهش که با هدف مطالعه رابطه بين هـوش هيجـاني و وسـواس فکـري - عملـي در بـين دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان اليگودرز انجام گرفت ، فرضيه اصلي پژوهش : «بين هوش هيجاني و وسواس فکري - عملي دانـش آمـوزان رابطـه معنـي داري وجـود دارد»، بـا استفاده از روشهاي آماري توصيفي و استنباطي به ويـژه ضـريب همبسـتگي پيرسـون و آزمـون t مستقل مورد بررسي قرار گرفت .