چکیده:
در جهان امروز با بهبود فنآوری و مهارتهای ارتباطی، انتظارات شهروندان از مدیران شهری افزایش پیدا میکند. از این جهت است که شهرداریها سعی میکنند تا انتظارات شهروندان را بشناسند و کیفیت فرآیند ارائه خدمات را بهبود بخشند و همچنین میزان رضایت آنها را مورد سنجش قرار دهند. در پی چارهجویی برای حل مشکل شهروندان و بهبود مدیریت شهری رویکردهای مختلفی ارائه شده است که یکی از این رویکردها «حکمروایی خوب شهری» است. هدف پژوهش حاضر سنجش میزان رضایت شهروندان شهر کیاسر از عملکرد مدیران شهری و شهرداری میباشد. روش انجام پژوهش توصیفی- تحلیلی است و جزو تحقیقات کاربردی به شمار میرود. شاخصهای سنجش حکمروایی خوب شهری از منابع اسنادی استخراج شده است. حجم نمونه با استفاده از روش پیش آزمون (Pre Test) به تعداد 250 نمونه انتخاب شده است و نمونهگیری بهصورت تصادفی ساده بوده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد شاخصهای حکمروایی خوب شهری در شهر کیاسر در وضعیت متوسط قرار دارند و در بعد عدالت اجتماعی، شفافیت و پذیرا و پاسخده بودن به شهروندان وضعیت مناسب نیست. همچنین برای بررسی روابط بین ابعاد و حکمروایی خوب شهری از مدلسازی ساختاری و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج حاکی از این است که در بین شاخصهای استخراجشده شاخص پذیرا و پاسخده بودن با ضریب 917. 0 بیشترین تاثیر و شاخص مشارکت با ضریب 743. 0 کمترین تاثیر را در حکمروایی خوب شهری در شهر کیاسر دارد.
In today world, with the communication technology and skills progression, the citizens’ expectations from the urban managers grow up. Because of this, the municipalities make efforts to recognize the citizens’ expectations and boost the service providing process quality and also to measure their satisfaction level. Seeking solutions to resolve the citizens’ problems and enhance urban management approaches have been proposed, one of which is known as “urban good governance”. The current research aims to measure Kiasar town dwelling citizens’ satisfaction with urban managers’ performance and the municipality .The research has been done by descriptive-analytical method and is of applied studies. The urban good governance measurement indicators have been extracted from documentary references and interviewing with the experts .The sample size has consisted of 250 subjects chosen out of 5000 Kiasari citizens .The study derived results indicated that urban good governance of Kiasar is in average status and even in social justice dimension, transparency, receptiveness and responsiveness to the citizens aren’t in appropriate condition. In addition, to analyze the relations between good urban governance, structural modeling and path analysis have been applied .The results displayed that among the extracted indicators, receptiveness and responsiveness with coefficient 0.197 have had the highest effect and the indicator known as participation with coefficient 0.743 has had the lowest impact on urban good governance in Kiasar town.
خلاصه ماشینی:
با توجه 1 به مطالعات انجام شده بر اساس رویکرد حکمرانی خوب شهری شش مؤلفه مشارکت ، 1 Participitation اثربخشی و کارایی ١، مسئولیت و پاسخگویی ٢، شفافیت ٣، پذیرا و پاسخ ده بودن٤ و عدالت 5 مهم ترین شاخص های این مدیریت هستند که در این مقاله سعی شده است به طور اخص مورد مطالعه قرار گیرند؛ که تا چه حد این پارامترها در مدیریت شهری کیاسر رعایت و به کار گرفته می شوند.
سؤالاتی که این پژوهش به دنبال پاسخگویی به آن بوده است عبارت است از: ١- عملکرد شهرداری شهر کیاسر با توجه به شاخص های حکمروایی خوب شهری در چه سطحی قرار دارد؟ ٢- آیا بین شاخص های (مشارکت ، اثربخشی و کارایی، مسئولیت و پاسخگویی، شفافیت ، پذیرا و پاسخ ده بودن و عدالت ) با حکمروایی خوب شهری در شهر کیاسر رابطه معناداری وجود دارد؟ ٣- مهم ترین عوامل مؤثر بر رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری شهر کیاسر (با توجه به شاخص های حکمروایی خوب شهری) به ترتیب اولویت کدام است ؟ در خصوص رضایت مشتریان و تکریم ارباب رجوع در ادارات و سازمانهای دولتی و خصوصی، تحقیقات زیادی صورت پذیرفته اما به حوزه مدیریت شهری و شهرداری در چارچوب حکمروایی خوب شهری کمتر پرداخته شده است که به برخی از جدیدترین و کاربردی ترین آنها در اینجا اشاره میشود: رهنما و اسدی در سال ١٣٩٣ در مقاله ای با عنوان «تعیین وضعیت شاخص های حکمروایی خوب شهری در شهر مشهد» به این نتیجه رسیدند که از نظر شهروندان، شاخص مشارکت ، بهترین وضعیت و شاخص عدالت ، مسئولیت و پاسخگویی بدترین وضعیت را داشته اند.