چکیده:
امروزه سیاست های پایدار شهری اهمیت واحدهای همسایگی و اجتماعات محلی را در چارچوب مفهوم توسعه پایدار روشن ساخته است. از این رو توجه به مدیریت شهری در برنامه ریزی به سوی سطح خرد گرایش یافته است. لذا به منظور ارزیابی اثر بخشی عملکرد سرای محلات در راستای جذب مشارکت شهروندان تهرانی، سرای محله های سوهانک ،اندیشه ،صادقیه ازمناطق شمال، امامت و هفت چنار از مناطق مرکزی،اتابک ،شهدای گمنام ،اقدسیه،خانی آباد نو و امام زاده حسن ازمناطق جنوب به عنوان نمونه قرار گرفته و در قالب شش محور اطلاع رسانیوتبلیغات،اثربخشی،اعتماد،امکانات،تجربه و تخصص و، رضایتمندی بررسی گردید. جامعه آماری زنان 20تا50ساله و به تعداد 500 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین شدند. روش به کار رفته پیمایش بوده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که در سطح توصیفی میزان مشارکت پذیری شهروندان در سراهای محله در سطح متوسط رو به بالاست و در سطوح تحلیلی نیز متغییرهای امکانات، اعتماد، فعالیت ها، رضایتمندی، تخصص اساتید، اطلاع رسانی و میزان آشنایی با مشارکت پذیری شهروندان رابطه معنی داری دارد. نتایج کلی تحقیق نشان داد که میزان عملکرد سرای محلات با محوریت امکانات مناسب، بر جلب و جذب مشارکت شهروندان تاثیرگذار است و به عبارتی هرچقدر امکانات سخت افزاری و امکانات نرم افزاری(جلب اعتماد، اطلاع رسانی مناسب، فعالیت های مناسب، رضایتمندی واستفاده از تخصص) در سراهای محله بهینه و مناسب باشد در نتیجه جلب مشارکت شهروندان در استفاده از امکانات و برنامه و فعالیت های سراهای محله افزایش خواهد یافت.
The importance of sustainable urban policy has made it clear that neighborhoods and local communities have a role in the framework of the concept of sustainable development. Thus, the urban management plan is oriented towards the micro level. In order to evaluate the effectiveness of the neighborhood houses in attracting the participation of citizens, regions such as Sohanak, Andisheh, Sadeqiyeh in the north, Imamat and Haft Chenar in central region, Atabak, Shohadayeh Gomnam, Aghdasiyeh, Khani Abad and Imam Zadeh Hassan in the south are selected as a example and are assessed in six categories of information and advertising, effectiveness, reliability, facilities, experience and expertise and satisfaction. The statistical population is consisted of women aged between 20 to 50 years old and a sample of 500 individuals is selected. The research method is survey and questionnaire. The results show that the participation of citizens in neighborhood houses is at moderate to high level. And there is a significant relationship between the variables facilities, reliability, activities, satisfaction, faculty expertise, information and familiarity and participation of citizens in a significant relationship. The overall results show that the performance of neighborhood houses proper facilities is effective in citizen participation. In other words, the higher the hardware and software facilities (trust, proper notification, appropriate activities, satisfaction and use of expertise), the higher the participation of citizens in the use of facilities and programs and activities of neighborhood houses.
خلاصه ماشینی:
1 Zal 2 Wang شمس پویا، محمدکاظم و جمیله توکلی نیا(١٣٩٤) در تحقیق تحلیل سرمایه ی اجتماعی با تأکید بر مشارکت شهروندی و پاسخ گویی مدیران شهری مورد پژوهی: شهر اسلامشهر دریافتند: وضعیت مشارکت شهروندی و مؤلفه ی پاسخ گویی مدیران شهری پایین تر از سطح متوسط قرار دارد، همچنین بین مؤلفه های مشارکت شهروندی و پاسخ گویی مدیران شهری ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد.
بررسی رابطه بین متغیرهای مستقل (عملکرد سراهای محلات) و وابسته (مشارکت شهروندان) (به تصویر صفحه رجوع شود) منبع : نگارندگان ١٣٩٤، بر اساس یافته های پژوهش فرضیه اصلی تحقیق حاضر عبارت است از بین عملکرد سراهای محلات و جذب مشارکت شهروندان رابطه وجود دارد.
بر اساس نتایج جدول پیرسون رابطه معنادار بین اعتماد به برنامه های سرای محله و مشارکت شهروندان به دلیل این که (٠٠٠٠:sig) و این میزان کمتر از ٠/٠٥ است مورد تائید قرار گرفت .
تحلیل واریانس رگرسیون چند متغیره شکل گیری میزان مشارکت شهروندان (به تصویر صفحه رجوع شود) منبع : نگارندگان ١٣٩٤، بر اساس یافته های پژوهش بر اساس جدول آنوا رابطه ی خطی بین متغیرها مشخص شده و با این که ٠٠٠٠:sig است بنابراین می توانیم از رگرسیون خطی برای بیان اثرات متغیرهای مستقل بر وابسته استفاده کرد.
متغیرهای مستقل وارد شده در معادله رگرسیونی (به تصویر صفحه رجوع شود) منبع : نگارندگان ١٣٩٤، بر اساس یافته های پژوهش رضایت مندی، تجربه و تخصص و نحوه اطلاعرسانی و تبلیغات بر متغیر امکانات تأثیر داشته اند، در این میان رضایت مندی از عملکرد سراها با ضریب بتای ٠/٤٨٨ بیشترین تأثیر را بر متغیر امکانات داشته است ؛ بنابراین در مرحله بعد رضایت مندی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته می شود.