چکیده:
کاربری زمین و حملونقل و انتقالات شهری دو جزء جدانشدنی سیستم عمومی ساختار شهری و مبحث کلیدی مطالعات شهری و ناحیهای محسوب میشوند؛ زیرا یکی از نقشهای اساسی زندگی شهری را تشکیل میدهند که با ارتباطبخشی امور انسانی به یکدیگر و جریانیابی افراد، کالا، انرژی و اطلاعات محقق میشود. هدف پژوهش توصیفی-تحلیلی و کاربری حاضر، ارزیابی تأثیرات اراضی شهری در ایجاد حجم ترافیک برای ساماندهی و بازتوزیع فضایی آنها در بافت مرکزی شهر کاشان است. در این پژوهش، کاربری آموزشی (دبستان، راهنمایی و دبیرستان) و کاربری درمانی در محدودة مرکزی کاشان برای نمونه بررسی شدند. ابزار اصلی گردآوری دادهها مصاحبه و اطلاعات طبقهبندیشدة کاربری اراضی شهرداری بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از الگوریتم k-means در محیط Arc GIS استفاده شد. در بازة زمانی که برای بازتوزیع کاربریهای مورد مطالعه با استفاده از الگوریتم k-means درنظر گرفته شد، در حداقل شعاع دسترسی دبستان 14/16 درصد و در حداکثر شعاع دسترسی آن 99/17 درصد، کاربری دبیرستان در حداقل شعاع دسترسی 22/17 درصد و در حداکثر شعاع دسترسی آن 31/1 درصد، کاربری مدرسة راهنمایی در حداقل شعاع دسترسی 32/7 و در حداکثر شعاع دسترسی 67/6 درصد و در کاربری درمانی در حداقل شعاع دسترسی 51/31 از ترافیک شهری کاسته خواهد شد. نتایج این پژوهش میزان تراکم ترافیک در بخش مرکزی کاشان را در مقایسه با کل شهر و نقش کاربری بهداشتی و درمانی در ترافیک بخش مرکزی به دلیل همپوشانی به کل شهر نشان میدهد.
Introduction Today, due to the rapid growth of urbanization, the mismatch of today's streets with the need of the population, the placement of crowded applications on the edge of the city streets and the placement of incompatible uses together have caused traffic congestion in cities. Traffic phenomena are one of the major problems in most large and even medium and small cities. This is one of the social problems of today's societies and cities. Although extensive studies have been conducted on the structure of the network and the use of the device separately, their interrelationships have been neglected (castmost, 2003: 19). The central texture of the city of Kashan, on the one hand, is based on the history of the city, which has attractive elements of the population such as the old Kashan bazaar and historic buildings and schools on the one hand, and streets embodying a vibrant population such as commercial, educational, and health use, on the other hand, a large population throughout the The day, especially during peak hours, absorbs traffic, causing severe traffic congestion in this tissue, therefore, it is necessary to pay attention to this problem and to re-distribute the space of absorbent applications of the population in this tissue. The present study evaluates the role of land use in creating urban traffic in the central part of Kashan and the re-distribution of spatial uses and identifies the relationship between the distribution of medical applications and urban traffic. Methodology
خلاصه ماشینی:
(Savini and Aalbers, 2016) کاربري حمل ونقل وشبکه هاي ارتباطي کاربريهاي معابر يا راه ها و شبکه هاي ارتباطي مهم ترين و حساس ترين فضاهاي عمومي يک شهر هستند؛ زيرا علاوه بر اينکه درصد زيادي از اراضي شهرها به اين فضاها اختصاص يافته است ، راه ها مهم ترين عنصر شکل دهندة شهر و محل اتصال و ارتباط فضاها و کاربريهاي شهري به يکديگر به شمار ميروند.
ارزيابي وابستگي ميان کاربري زمين و رفتار مسافرتي در پژوهش هاي شهري، سنتي ديرينه است ( Chen, Chen, and Barry, 2009: 179; Goodchild and Janelle, 1984: 810; Goodchild, Klinkenberg and Janelle, 1993: 280; Khisty and Lall, 2003: 89; Maat, Van Wee, and Stead, 2005: 36; Zandviliet and Dijst, 2006: ١١٦١).
نقش کاربرياراضيشهريدرکاهش ترافيک طرح کاربري زمين بدون درنظرگرفتن جريان ترافيک ميان کاربريهاي مختلف و بدون توجه به شبکۀ ارتباطي شهر عقلاني نيست ؛ زيرا اين بيتوجهي سبب حمل ونقل اضافي و طولانيشدن فاصلۀ حمل ونقل هاي شهري ميشود؛ موضوعي که در تمام شهرهاي بيبرنامه وجود دارد و ريشۀ اصلي مشکلات دسترسي شهرهاي بيبرنامه است ؛ بنابراين براي حل مشکل دسترسي شهرها ضروري است جسم شهر با شبکۀ ارتباطياش به عنوان يک واحد طراحي شود و در اين طرح ، بناها و راه هاي ارتباطي شهري با ترتيبي عقلاني و منطقي کنار يکديگر قرار داده شوند امروزه در آيندة شهرها، به ويژه متروپليتن هاي بزرگ ، شايد مسئلۀ اساسي به گفته هال ١ که ميگويد چگونگي تقسيم کار و رابطۀ آن با محله هاي مسکوني خواهد بود نه چگونگي ساختمان (مسکن ، آپارتمان ، خانه و...
, 2012, Urban Land Use Planning Using ICT in Urban Traffic Management Case Study: Semnan City, Journal of Applied Geographical Sciences, Vol. 12, No. 24, PP.