خلاصه ماشینی:
"اگر چه امروز زمینهء کار آنقدر وسیع شده که برای پرداختن به هر یک از صورتهای هنری عمری جداگانه باید داشت و صورتهای هنری جنبهای تخصصی به خود گرفته است،با این حال در هنر شرق همیشه صورتهای مختلف هنری در جهت یک آرمان و ارزش به کار رفتهاند و مبانی هنرها از یک مبدأ آغاز شده و در همان مبدأ نیز فرجام میگیرد.
کاشیان معتقد است که:اگر به جایگاه هنر نگارگری در ایران بپردازیم اهمیت و اعتبار آثاری که گذشتگان خود به جای گذاشتهاند و امروز در موزههای مختلف جهان نمونههای بیشماری از آنها موجود است آشکار میگردد؛آثاری که مایههای فخر مباهات این مرز و بومند.
تا سدهها پیش،هنر ایرانی به عنوان یک هنر پالایش شده با جوهرهء غنی و قوتمند با آرمانهای والا مطرح بوده است، نقاشی ایرانی در دو سدهء اخیر با گونهای فترت همراه بوده و به شدت از اصل جوهر خود و نیز جایگاه اصلیاش در اجتماع،همچنین از آداب معنوی که هنر ما از آن برخوردار بود دور افتاده است."