چکیده:
کسب و کارهای امروز با چالش های متفاوت و تحت تاثیر تغییرات فن آوری, جهانی شدن, رقابت, تغییرات مداوم و پویا در
پاسخ به نیاز مشتریان و بازار مواجه هستند. زمانی که پیوندها و روابط درونی اجزاء در هم تنیده و پیچیده است. ردبابی پیامد
هر تغییری, حتی پس از وقوع آن بسیار دشوار و ناممکن است. لذا بهمنظور این عدم قطعیت باید راهکارهایی ارائه گردد که
شرکتها و سازمانهای مختلف در بازارهای صنعتی در یک مسیر هماهنگ حرکت کرده و مکمل یکدیگر باشند. لذا پژوهش
حاضر به الگوی رفتاری بازارهای صنعتی در کسب و کارهای استان آذربایجان شرقی پرداخته است. روش پژوهش از نظر
ماهیت از نوع توصیفی -تحلیلی بوده و همچنین از نظر هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی شرکتهای
تولیدی و صنعتی استان آذربایجان شرقی به تعداد ۴۸۷۷ واحد میباشد. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان ۳۵۴ واحد بدست
آمده است. روش نمونه گیری به صورت خوشهای در مرحله اول و تصادفی طبقهای در مرحله دوم بود. ابزار اندازه گیری در این
پژوهش شامل پرسشنامه ثرونتون (2۰۱۵) میباشد. به منظورارزیابی پایایی پرسشنامه از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده
گردید که میزان ضریب پایایی کلی آن 89% بدست آمده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری
با بهره گیری از نرم افزار آموس استفاده گردید. شاخصهای نیکویی برازش مدل حاکی از برازش مناسب مدل بود. نتایج نشان
دادند که رفتارهای شبکه محور بر رفتارهای بازار محور (رفتارهای رقیب محور و رفتارهای مشتری محوری) تاثیر ندارند. ولی
رفتارهای بازار محور و رفتارهای رابطه محور بر عملکرد شرکت تاثیر مثبت دارند. رفتارهای شبکه محور بر اثربخشی پورتفوی
ارتباطات شرکت تاثیر مثبت دارند و رفتارهای بازار محور بر رفتارهای ار تباط محور تاثیر مثبت دارند.