چکیده:
آزادی اطلاعات و آزادی بیان درجامعه اسلامی دو بعد الگوی رفتاری اخلاقی حکومتی هستند به طوری که از یک سو همه افراد جامعه باید حق بیان مطالب و ابراز دیدگاههای خود را داشته باشند و از طرف دیگر جامعه موظف است امکان دسترسی آزادانه اطلاعات اشخاص را برای یکدیگر فراهم کند. اصل مسلم در این دو نوع از آزادی مانند اصل «اباحه» در فلسفه است به این معنا که هر زمان در مقام تردید یا شک موضوعی مشمول محدودیت یا ممنوعیت قرار بگیرد باید اصل را بر آزادی قرار داد و نه محدودیت این در حالی است که وضع محدودیتها برای آزادی نیز باید به موجب قانون و نه به صورت خودسرانه انجام شود. جدایی از این الگوی اخلاقی حکومتی بررسی معیارهای ماهوی فیلترینگ منطبق با نظام بین المللی حقوق بشر لازم و ضروری است به همین دلیل نیز افراد باید در کسب و نشر اطلاعات از آزادی کافی و لازم برخوردار باشند. اگر چه در حوزه اخلاق اسلامی و قانونی در کشور ما آزادی بیان، هیچ مقامی حق محدودیت آزادی بیان یا وضع ممنوعیت برای دسترسی آزاد به اطلاعات را ندارد اما قانون نیز تابع محدودیتهایی است که باید به آنها توجه شود به طوری که اعمال محدودیتهای احتمالی برای آزادی نیز باید جزء ضروریات یک جامعه مردم سالار باشد و به این ترتیب قانون گذار نمیتواند هر چیزی را به عنوان محدودیت برای آزادی بیان و آزادی اطلاعات قرار دهد. آنچه که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرد بررسی حدود آزادی اطلاعات و فیلترینگ است.
Freedom of information and freedom of expression in the
Islamic society are two dimensions of the ethical behavioral pattern
of government, so that, on the one hand, all members of the
community should have the right to express their views and express
their views. On the other hand, the society is obliged to provide for
the free access of individuals to each other. Slowly The underlying
principle in these two types of freedom is the principle of "Abaha"
in philosophy, in the sense that whenever a matter of doubt or
doubt is subject to restriction or prohibition, it must be the principle
of freedom rather than limitation, while the provision Restrictions
on freedom must also be enforced by law and not arbitrarily.
Separation from this ethical model of government. It is necessary to
review the substantive filtering standards in line with the
international human rights system. For this reason, individuals must
have the necessary freedom to publish and publish information.
Although in the Islamic and legal ethics of freedom of expression
in our country, there is no right to restrict the freedom of expression
or the prohibition of free access to information, but the law is also
subject to limitations that must be respected so that the imposition
of probable limitations on freedom It should also be part of the
needs of a democratic society, so that the legislator can not place
anything as a restriction on freedom of expression and information.
What is being discussed in this article is to examine the limits of
information freedom and filtering.
خلاصه ماشینی:
ساختار اخلاقی در حدود ازادی اطلاعات و فیلترینگ در ایران ولی میرزایی امیر وطنی مهدی عباسی سرمدی چکیده آزادی اطلاعات و آزادی بیان درجامعه اسلامی دو بعد الگوی رفتاری اخلاقی حکومتی هستند به طوری که از یک سو همه افراد جامعه باید حق بیان مطالب و ابراز دیدگاههای خود را داشته باشند و از طرف دیگر جامعه موظف است امکان دسترسی آزادانه اطلاعات اشخاص را برای یکدیگر فراهم کند.
جدایی از این الگوی اخلاقی حکومتی بررسی معیارهای ماهوی فیلترینگ منطبق با نظام بین المللی حقوق بشر لازم و ضروری است به همین دلیل نیز افراد باید در کسب و نشر اطلاعات از آزادی کافی و لازم برخوردار باشند.
اگر چه در حوزه اخلاق اسلامی و قانونی در کشور ما آزادی بیان، هیچ مقامی حق محدودیت آزادی بیان یا وضع ممنوعیت برای دسترسی آزاد به اطلاعات را ندارد اما قانون نیز تابع محدودیتهایی است که باید به آنها توجه شود به طوری که اعمال محدودیتهای احتمالی برای آزادی نیز باید جزء ضروریات یک جامعه مردم سالار باشد و به این ترتیب قانون گذار نمیتواند هر چیزی را به عنوان محدودیت برای آزادی بیان و آزادی اطلاعات قرار دهد.
در قانون آزادی اطلاعات و حق دسترسی به اطلاعات، معمولاً اطلاعاتی مانند روابط خارجی، امنیت ملی، مسائل مربوط به فعالیت های تجاری و بازرگانی دولت، حکومت، یا اشخاص و نیز امور شخصی افراد استثنا شده اند.
هر چند این دیدگاه برای اینکه در تعارض و تضاد با اخلاق اسلامی در حفظ حریم خصوصی دیگران نباشد دارای محدودیت هایی است اما دسـترسي به اطلاعات کمک مي کـند تـا شهروندان اطمينان بيابند که حکومت از قدرت خود، خصوصاً در شرايط اضطراري سوء استفاده نـمي کـند .