چکیده:
«جنگ وقفهای گاهوبیگاه در وضعیتی نرمال به نام صلح نیست بلکه اقلیمی است که ما در آن زندگی
میکنیم». (سامویل هاینس)
چکیده
این مقاله بر رابطهی بین ادبیات و فضا مبتنی است و با مرکزیتبخشی به رابطهی زنان و جنگه برهمکنش بین
فضا/جغرافیا و ادبیات - خودزندگینامهنویسی زنان عراقی - را میکاود. رویکرد نظری محوری این نوشتار
رویکردی ژئوپلتیکی/سیاست جغرافیایی است با عنوان نقد جغرافیایی" که برتراند وستفال واضع آن است. با
این حال تفاسیر رابرت تالی از نقد جغرافیایی؛ و نیز ایدههای دورانساز آنری لوفور در تولید فضا" به عنوان
پشتوانههای نظری برای پژوهش حاضر به شمار میروند. هیفا زنگنه و دنیا میخائیل دو خودزندگینامهنویسی
هستند که این پژوهش بر آن است تا به شیوهای تطبیقی نشان دهد جنگ چه تاثیرات سیاسی, جامعهشناختی
و روانشناختیای بر رویکرد ادبیشان داشته است. بدین منظور بر رویای بغداد* نوشتهی زنگنه و خاطرهی
موجی دورافتاده از دریا! نوشتهی میخائیل تمرکز میشود. این مقاله به لحاظ زمانی حوادث سال ۱۹۸۰ تا
اولین سالهای هجوم امریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ را پوشش میدهد. خاطرهنویسان جنگ اطلاعاتشان را
به شکل نقشهپردازیهایی غیرمتعارف سامان میدهند که با تبیین و توضیح فضا و زمانها پیش میروند.
این مقاله با بررسی نظریههای ژئوپلتیکی/سیاست جغرافیایی با اتکا بر مفاهیم اصلی رویکرد نقد جغرافیایی
- فضازمانمندی» تخطی/ و ارجاع؛ - به مقایسهی تطبیقی خودزندگینامههای مورد اشاره میپردازد. این
طور استدلال میشود که خودزندگینامه نقش موثری در روایتهای تاریخی از جنگ عراق ایفا میکند. زنان
خودزندگینامهنویس جنگ اگرچه بیتردید تحت تاثیر روایتهای شخصی هستند اما دریچههایی را به سوی جنگ
میگشایند که فقط شاهدان عینی میتوانند ارائه کنند. در نتیجه میتوان استدلال کرد که خودزندگینامهنویسی
زنان از جنگ اگر چه بیشتر و پیشتر به مثابه آرشیو تاریخی در نظر گرفته میشد اما باید اذعان کرد در مقام نوع
مجزایی از آثار ادبی کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند.
خلاصه ماشینی:
23, Autumn and Winter 2019 218 گفتمان جغرافياي سياسي : جنگ و خودزندگي نامه هاي زنان عراقي متمايزي که مي توان در خاطرات جنگ برآمده از امريکا و نيز خاورميانه يافت استفاده از سبک هاي روايي نظم و نثر به مثابه ابزارهايي براي توصيف فضاها و مکان هايي است که نويسندگان در طول جنگ هاي خاص ، در آن ها زندگي کرده اند.
Sisyphus نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره شانزدهـم ، شـمـاره ٢٣، پاييز و زمستان ١٣٩٨ ٢٢٥ Géopolitique Parle-Femme: Iraqi Female War Memoiriss خوانشي جغرافيايي -انتقادي ١ از روياي بغداد رويکرد نقد جغرافيايي وستفال و تالي سه مفهوم اصلي را معرفي مي کنند: فضا- زمان مندي ، تخطي ، و ارجاع که برهم کنش ميان شان کمک مي کند تا خوانشي فضامند حاصل شود.
Nomadic space نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره شانزدهـم ، شـمـاره ٢٣، پاييز و زمستان ١٣٩٨ ٢٣٣ Géopolitique Parle-Femme: Iraqi Female War Memoiriss مکان هاي ناهمواري هستند که مردگان را در خود جاي داده اند در حالي که محيط اطراف گورستان ، فضاي همواري است که زندگي در آن جريان دارد.
نـقـد زبـان و ادبـيات خـارجـي دوره شانزدهـم ، شـمـاره ٢٣، پاييز و زمستان ١٣٩٨ ٢٣٧ Géopolitique Parle-Femme: Iraqi Female War Memoiriss جغرافياهاي ادبي : فضامندي ، بازنمايي ، و روايت در روياي بغداد و خاطرات موجي دورافتاده از دريا سبک ارجاعي سبکي است که نويسندگان ، ابژه ها، مکان ها و فضاها را با استفاده از واژگان نام گذاري مي کنند؛ به ويژه مکان هايي را که نويسندگان زن در طول جنگ در پيوند با آن ها بوده اند و نيز فضاهايي که اين زنان با مشارکت فعالانه در جنگ اشغال کرده اند.