چکیده:
معلمان برای اثربخش بودن باید بر دانش و مهارتهای موردنیاز جهت دستیابی به اهداف آموزشی آگاهی و تسلط داشته باشند تا بتوانند آنها را در زمان مناسب و به شیوهای مطلوب بهکارگیرند. هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفههای تدریس اثربخش برای معلمان پایه پنجم دوره ابتدایی است. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی است. روش نمونهگیری هدفمند بوده و طی آن معلمان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران که شرایط نمونه مورد نظر را داشتند با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و اکتشافی، مورد مصاحبه قرار گرفتند و با رسیدن به اشباع نظری یافتهها تعداد نمونه پژوهش به 19 نفر رسید. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل موضوعی دادههای 7 مرحلهای کلایزی (1987) استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش مبین شش مولفه؛ ویژگیهای اخلاقی و شخصیتی معلمان، ویژگیهای تخصصی، مهارتهای تدریس، ارزشیابی آموزشی، کنش روانشناسانه و مدیریت کلاس معلمان در تدریس اثربخش است.
Effective teachers in the teaching process are not born, but to be effective must master knowledge and skills required to achieve educational goals and to be aware of them at the right time and in the manner least be required and expected. This study aimed to identify the components of effective teaching fifth grade of primary school were teachers. This study aimed to identify the components of effective teaching fifth grade of primary school were teachers. Views of individuals through semi-structured interviews to obtain and analyze data colaizzi (1987), which led to the identification of 421 initial code; 36 sub-themes, categories or sub-themes and 6 central theme of moral qualities and personality features specialized teaching skills, educational assessment, psychological and management act was class.