خلاصه ماشینی:
چنین مدیری لازم است با فضای کلاس آشنا شود و بداند که نیازهای دانشآموزان و معلمان چیست و خودش هم بهعنوان کارشناس بداند که مدرسهاش باید از کدام رویکرد یادگیری و آموزشی استفاده کند.
مدیر باید بداند که موفقیتش در این است که کلاسش سازاگرا باشد و بچهها تعامل و مشارکت فعال داشته باشند.
اتفاق دیگر این است که علاوه بر معلم و دانشآموز، خانواده را هم درگیر کردیم؛ یعنی اکنون بحثی با عنوان مشارکت والدین هم در زمینه آموزش و یادگیری داریم.
دیگر کلاس دربسته نیست و نمیتوانیم هدفهای رفتاری ریز را بنویسیم؛ زیرا دانشآموزان در حال تغییرند و معلم بر اساس نیاز آنها باید هدفگذاری کند.
قبلاً میگفتند هوش تغییر نمیکند و ثابت است اما الان دارند توانشهای هوشی را آموزش میدهند؛ یعنی نگاه این است که چیز ثابتی وجود ندارد.
آیا میتوان برای همین نظریهها، بهویژه سازاگرایی اجتماعی، منابعی مشخص کرد که مدیران در زمینه خلق فرصتهای یادگیری از آنها استفاده کنند؟به نظر من اگر مدیر بخواهد به بحث سازاگرایی اجتماعی وارد شود، در وهله اول باید نظریههای هوشی جدید را بخواند.
بعد از آن میتواند برود نظریههای سازاگرایی و سازاگرایی اجتماعی را بخواند ولی قبلش باید متوجه این تغییر نگرش نسبت به دانشآموز باشد.
ما هیچ تلاشی برای ایجاد انگیزش درونی نمیکنیم؛ یعنی نه نظام آموزشی این کار را میکند نه خانوادهها.
این کتاب تلویحات نظری و کاربردی دارد که کاربردیها را نوشتهایم و بنابراین مدیر با مطالعه آن درمییابد که اگر بخواهد کلاس سازاگرای اجتماعی داشته باشد چه باید کند.