خلاصه ماشینی:
برخی، از جمله چنگ عقیده دارند که توسعه هوشهای چندگانه، شرط اصلی رشد نسل جدیدی از شهروندان برای آینده جامعه در حوزههای فناوری، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و یادگیری است.
هوشهای چندگانه بهعنوان یک نظریه علمی جدید توانسته است تا حد زیادی در ابعاد گوناگون علوم رفتاری و روانشناسی و در چند سال اخیر در مدیریت، نفوذ و تأثیرگذاری پیدا کند؛ به طوری که به بسیاری از پرسشهای بیپاسخ گذشته در حوزه مدیریت، به پشتوانه این نظریه پاسخ داده شده است.
در این میان، برخی از پژوهشهای انجام شده به صراحت نشان میدهند که عملکرد مدیران دارای هوشهای چندگانه۲ بالاتر بسیار مناسبتر و مطلوبتر از مدیرانی است که سطح هوشهای چندگانه آنها پایینتر است (گاردنر۳، ۲۰۰۲).
بنابراین، تغییرات شگرفی در مؤلفههای انتخاب مدیران جدید پدید آمده است که براساس آنها علاوه بر شاخصهای تخصص و تجربه کاری، سطح هوشهای چندگانه نیز مورد ارزیابی قرار میگیرد.
در مجموع، با توسعه مفهوم هوشهای چندگانه و ارتباط آن با عناصر مختلف مدیریت و رهبری در سازمانها، پیشینه تجربی در خور اعتنایی نیز در این عرصه ارائه شده است.
علاوه بر موارد مزبور، از آنجا که نظریه هوشهای چندگانه بر فرایند یاددهی ـ یادگیری استوار است، مدیران مدارس باید بستری را مهیا سازند که معلمان از این نظریه به خوبی آگاه شوند و در طرح درسهای خود از آن استفاده کنند.
همچنین، مدارس بسیاری در دنیا بهویژه در دوره ابتدایی این نظریه را مبنای برنامه درسی خود قرار دادهاند که در سایتهای آنها فعالیتها و تجارب مدون و مصور زیادی وجود دارد که میتواند برای مدیران الهامبخش باشد.