چکیده:
به طور کلی شرط اساسی شکوفایی و بالندگی هر جامعه در توسعه سرمایههای انسانی و تربیت آنها نهفته است. آموزش و به ویژه آموزش شهروندی عامل اساسی در ارتقا ء فرآیندهای توسعه به شمار میرود (هر چند که این تنها عامل نیست)، به علاوه آموزش شهروندی میتواند سهم بسزایی در مشارکت کامل تودههای مردم در پیشرفت خود و در نظارت فعالانهشان نسبت به تغییرات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی داشته باشد. آموزش شهروندی از واژههای آشنا در نظام آموزش رسمی و غیررسمی در سطح بین المللی و ملی است که از دیرباز درباره آن بحثهای زیادی شده است. به طوری که در دهههای اخیر در عرصههای گوناگون آن تلاش چشمگیری انجام شده است که در نهایت باعث توجه به اهمیت و نقش عمیق و گسترده آموزشهای شهروندی در رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ملل گردیده است. هدف اصلی از انجام این تحقیق، بررسی میزان تاثیر آموزشهای شهروندی در تحقق و دست یابی به توسعه پایدار شهری در ابعاد مختلف آن (اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی) از دیدگاه ساکنان منطقه5شهر تهران میباشد. نتیجه این تحقیق نشان میدهد که توسعه بایستی دقیقا در مرکز تمامی برنامههای آموزش شهروندی قرار گیرد و به دلیل آنکه زیر بنای توسعه شهری و به تبع آن توسعه ملی، توسعه در هر یک از بخشهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی میباشد لذا برای رسیدن به توسعه در هر یک از بخشها نیاز به آموزش ضروری به نظر میرسد و از آنجایی که انسان محور توسعه محسوب میشود، نیاز به آموزش برای انسان بیش از پیش ضروری به نظر میرسد که این آموزش میتواند در ابعاد مختلفی صورت گیرد.
خلاصه ماشینی:
در واقع پديده هايي نظير جهاني شدن يک مفهوم انتزاعي است که براي مشخص کردن روند کلان فعاليت هاي فني ، علمي ، اقتصادي ، سياسي ، فرهنگي - اجتماعي ، امنيتي و زيست محيطي در سطح جهان وضع شده است (عيوضي ،١٣٨٢،ص ١٧٩).
- Dalby, Simon(2007) Anthropocene Geopolitics: Globalization, Empire, Environment and Critique.
آموزش شهروندي و نقش آن در تحقق و دست يابي به توسعه پايدار شهري مطالعه موردي :منطقه ٥ شهر تهران کامبيز رفيعي * کارشناس ارشد مديريت شهري دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران دکتر حيدر لطفي مدير گروه جغرافيا وعضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد گرمسار تاريخ دريافت مقاله :١٣٨٩/٦/١٥ تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٨٩/٨/١٠ چکيده به طور کلي شرط اساسي شکوفايي و بالندگي هر جامعه در توسعه سرمايه هاي انساني و تربيت آنها نهفته است .
هدف اصلي از انجام اين تحقيق ، بررسي ميزان تاثير آموزش هاي شهروندي در تحقق و دست يابي به توسعه پايدار شهري در ابعاد مختلف آن (اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي و زيست محيطي ) از ديدگاه ساکنان منطقه ٥شهر تهران مي باشد.
هدف از انجام اين تحقيق ، بررسي تاثير آموزش هاي شهروندي در تحقق و دستيابي به توسعه پايدار شهري در ابعاد مختلف آن شامل توسعه اقتصادي ، توسعه اجتماعي ، توسعه فرهنگي و زيست محيطي در منطقه ٥شهر تهران (هدف اصلي )و همچنين بررسي موضوعات ، شيوه ها و روش ها، زمان و مکان مناسب براي آموزش هاي شهروندي و نيز شناسايي پارامترهاي موثر بر ميزان آشنايي شهروندان منطقه ٥شهر تهران با آموزش هاي شهروندي (اهداف فرعي ) مي باشد .