چکیده:
در پایان قرن یازدهم، در بخشهای جنوبی فرانسه، مکتبی از غزل سرایی به وجود آمد که جنبه اشرافی، شرک، و ضد مذهبی داشت. از ظواهر آن نشان نفوذ عرب پیدا بود، این سبک از پاریس به لندن رفت و مینه سنگرهای آلمانی را به وجود آورد، و در ایتالیا موجد سبک لطیف طبقه خنیاگران شاعرانهای شد که زمینه را برای ظهور دانته فراهم ساخت. تروبادورها شاعرانی بودند که خصلتی عاشق پیشه داشتند. کل سنت تروبادوری، در سال 1209میلادی در جهاد آلبی ژنها از بین رفت؛ آتش این جنگ را پاپ اینوسنت سوم برافروخت، که یکی از هولناکترین جنگهای صلیبی تاریخ اروپا است. تروبادورها با بدعت مانوی آلبی ژنها که در آن دوران متداول بود پیوند برقرار کردند، هر چند جنبش آلبی ژنها در واقع اعتراضی علیه روحانیت قرون وسطی بود. لذا تروبادورها و تحول فکر عشق در میان آنها، به شیوهای بسیار پیچیده با زندگی مذهبی در آمیخت. مفاهیم و درون مایه اشعار و ترانههای تروبادوری عموماً برگرفته از مسایل روز، خصوصاً نشر عقاید کاتارها است. کاتاریسم با توجه به ارعاب و وحشت به پا شده توسط سران کلیسا برای نشر عقاید بدعتگذارانه خود، اشعار تروبادورها را برگزیدند.
In the late eleventh century, the troubadour school with features of nobility, Polytheism, and anti-religion was established in the southern parts of France. The Arab had influenced this school a lot, and then it moved from Paris to London and created the Minnesang in Germany. In Italy it produced a delicate style of the poetry which provided the context for the advent of Dante. Troubadours were poets who had love as their character. The Albigensian Crusade terminated Troubadours in 1209 A.D., Pope Innocent III started this crusade which is the most terrible Crusades of European History. Troubadours were connected to Albigensian in those periods, although the Albigensian movement was actually a protest against the medieval clergy. Therefore, Troubadours and their developments of love thinking were complicatedly integrated to religious life. The concepts and theme of the poems and songs of Troubadours are generally derived from the daily life issues, especially the dissemination of the Catharism. Regarding the intimidation and horror caused by priests, the Catharism chose the poetry of Troubadours in order to disseminate their own heresy.
خلاصه ماشینی:
1 تروبادورها و تحول انديشه عشق در قرون وسطي 2 مهديه امين زاده گوهري دانشجوي دکتري اديان و عرفان تطبيقي ، واحد علوم و تحقيقات ، دانشگاه آزاد اسلامي ، تهران ، ايران 3 شهرام پازوکي استاد مؤسسه آموزشي و پژوهشي حکمت و فلسفه ايران ، تهران ، ايران چکيده در پايان قرن يازدهم ، در بخش هاي جنوبي فرانسه ، مکتبي از غزل سرايي به وجود آمد که جنبه اشرافي، شرک، و ضد مذهبي داشت .
ظهور موشحات در اواخر قرن سوم هجري مهم ترين پديده شعر عربي در اندلس به شمار ميرود، بستر شکل گيري موشحات هم ريشه در تحولات اجتماعي دارد و هم در مسائل و تحولات ادبي؛ پيشرفت عقلاني عرب ، آميختگي آن ها با مردم اسپانيا و برخورداري از ذوق سليم و آزادي انديشه باعث گرديد آن ها نوع جديدي از شعر بنام موشحات را ابداع کنند، مهم ترين وجه تمايز و ويژگي ممتاز اين نوع شعر موسيقي آن است ؛ موسيقياي که انواع مختلف آن (بيروني، کناري، داخلي، معنوي) تحت تأثير مستقيم غناء و آوازه خواني شکل و قالب جديدي به خود گرفته و از ارزش هاي ادبي و هنري ويژه اي برخوردار گشته است .
با موسيقي نيز آشنا بود و خود تار مينواخت و ضمن نواختن تار، سروده هايش را به آواز ميخواند، يعني درست همان کاري که حدود پنجاه سال بعد در جنوب فرانسه ميان تروبادورها رواج يافت .
همان آموزگاري که موسيقي را به بشر آموخته سرودن شعر را نيز به او تعليم داده و چون پايۀ اين هنر، وزن بوده ، رفته رفته حرکات موزون هم با آن آميخته شده و رقص به وجود آمده است .