چکیده:
یکی از مکاتب فکری اثربخش در انسجام و انتظام تصورات کیهانشناختیِ مردم چین، مکتب «یینیانگ» است. «تسو یِن» و «تونگچونگشو» بهعنوان شخصیتهای اصلی این مکتب، بسیاری از باورهای مردم چین باستان را اقتباس کرده و آنها را در صورتبندی نظاممندِ کیهانشناسی خود به کار گرفتهاند. یافتههای پژوهش حاضر که بهروش توصیفی- تحلیلی صورت میپذیرد، نشان میدهند که برخلاف آنچه ممکن است در نگاه نخست بهنظر برسد، یینیانگ بهعنوان یک مکتب، اصولاً وحدتگراست، نه ثنویتگرا. کیهانشناسی مکتب «یینیانگ» با الگوی صدور کثرات از وحدت سازگاری بیشتری دارد، چنانکه بنابر آن، «تائو»، «تایچی» یا «غایت بزرگ» را صادر میکند و از «تایچی»، نیروهای متضاد و مکمّل کیهانی، «یین» و «یانگ» به وجود میآیند. پیامد همکنشی «یین» و «یانگ» پیدایش «ووهسینگ» یا «پنج عنصر» است؛ و در نهایت کثرتهای بیشمار پدیدهها، برآیند فرمولهای گوناگون ترکیب «ووهسینگ» تصور میشوند. اقوال فرجامشناختی این مکتب حکایت از این دارند که در پایان جهان، کثرات به همان ترتیب صدور از «تائو»، بهصورت قهقرایی به اصل خود باز میگردند.
One of the effective schools of thought in the formation and coherence of the Chinese cosmological imagery is the “Yin-Yang School”. “Tsou Yen” and “Tung-Chung Shu”, as the main characters of this school, adapted many beliefs of the ancient Chinese people and applied them in the systematic formulation of their cosmology. The findings of the present study, which is descriptive-analytic, show that, contrary to what may seem at first glance, “Yin-Yang” as a school, is essentially unitary, not dualism-oriented. The cosmology of the “Yin-Yang” school is more consistent with the pattern of issuance of multiplicity from unity; in that, according to it, Tao issues “Taiji” or “Great Ultimate”, and the “Taiji”, issues the contradictory and complementary forces of the universe, “Yin” and “Yang”. The result of the “Yin” and “Yang” integration is the emergence of “Wu-hsing” or “Five Elements”. And at last, the plurality of innumerable phenomena is condidered the various formulas of the “Wu-hsing” compound. The eschatological declarations of this school indicate that, at the end of the world, the multiplicity, as the issuance from the “Tao”, goes back to their original source.
خلاصه ماشینی:
«تسو ين » و «تونگ چونگ شو» به عنوان شخصيت هاي اصلي اين مکتب ، بسياري از باورهاي مردم چين باستان را اقتباس کرده و آن ها را در صورتبندي نظام مند کيهان شناسي خود به کار گرفته اند.
پژوهش مائده پناهي (١٣٨٩)٢ که اساسا مقايسۀ نور و تائو در حکمت اشراق و مکتب تائوئيسم است ، الگويي از کيهان شناسي تائويي را مطابق با فلسفۀ اشراق به دست ميدهد و بنابر آن نور و تاريکي به عنوان معادل هاي «يانگ » و «يين »، دو همزاد از خاستگاه «تائو» فرض ميشوند.
John, “Yin-Yang Wu-Hsing”, The Encyclopedia of Religion (ER), Mircea Eliade (ed), New York, Macmillan, 1995, vol.
2, 2005 - Cheng, Chung-Ying, “The Yi-Jing And Yin-Yang Way Of Thinking”, Routledge History of Philosophies, History of Chinese Philosophy, Bo Mou (ed), new York, Routledge, vol.
2, 2005 - Cheng, Chung-Ying, “The Yi-Jing And Yin-Yang Way Of Thinking”, Routledge History of Philosophies, History of Chinese Philosophy, Bo Mou (ed), new York, Routledge, vol.
John, “Tsou Yen”, Encyclopedia of Religion (ER), Mircea Eliade (ed), New York Macmillan, vol.
John, “Tsou Yen”, Encyclopedia of Religion (ER), Mircea Eliade (ed), New York Macmillan, vol.
- Idem, “Yin-Yang Wu-Hsing”, Encyclopedia of Religion (ER), Mircea Eliade (ed), New York, Macmillan, vol.
- Wei-Ming, Tu, “Taiji”, Encyclopedia of Religion, Lindsay Jones and Thomson Gale (ed), New York Macmillan, vol.
- Ying-Shih, Yu, “Tung Chung-Shu”, Encyclopedia of Religion (ER), Mircea Eliade (ed), New York, Macmillan, vol.
- Ying-Shih, Yu, “Tung Chung-Shu”, Encyclopedia of Religion (ER), Mircea Eliade (ed), New York, Macmillan, vol.