خلاصه ماشینی:
"نیرومند معتقد است که کاریکاتورایران در این سالها،از رشد خوبیبرخوردار بوده و نیز با اقبال بسیاری ازهنرمندان و علاقهمندان مواجه بودهاست،چنان که میگوید:«موقعیتکاریکاتور در ایران را بویژه در چند سالاخیر با نگاهی به نشریات و جریدهها،نمایشگاههای تخصصی،مسابقاتبین المللی در کشور،راهیابی آثارهنرمندان در جشنوارههای خارج ازکشور و دریافت و اختصاص برخیجوایز به آثار هنرمندان ما،میتوان بهخوبی دریافت و مورد تحلیل و بررسیقرار داد».
نیرومند دربارۀ ویژگیهای کاریکاتور وطنز ترسیمی میگوید:«در بیانویژگیهای کاریکاتور مانند بیان هر هنردیگری آدمی با مشکل روبهرومیشود،چون هنر با انسان سر و کاردارد و به اندازۀ خود انسان پیچیده استاما به طور کلی اساس ان بر مفاهیماستوار است و سعی دارد با کمترینابزار،بیشترین مفهوم را القا کند و گاهبر اغراق و مبالغه استوار است.
وی میخواهد رد پایژاک باکسها را پی بگیرد و جایگاهموسیقی«بیتلها»را پیدا کند:«چههنگام چنین دلربایی دوباره وارد جهانخواهد شد؟»موسیقیای که ضرباهنگجوانی را تعیین میکرد!هاند که ازجستجومیش دربارۀ رد پای گذشته باکمال آرامش سخن میگوید:ولیهمانگونه که هر کسی در اغلب آثار وی باآن رو به رو شده است هیچ چیز زیادی درآن نوشتهها مشاهده نمیشود،نهنجوایی و نه آوای دعایی."