خلاصه ماشینی:
"(17) از آنجا که هر شهروند مؤسس و بانی کلیۀ اعمال و داوریهای حکومت است،آنچه شهریار تجویز میکند یا فرمان میدهد نه میتواند گزندی بر شهروندان باشد، و نه بیعدالتی به شمار آید؛زیرا آنچه به عنوان قدرت از سوی شهریار اعمال میشود، از شهروندان ناشی شده است.
برای نمونه اگر شهروندی از آسیب شهریار شکایت کند،در واقع او از آنچه خود بانی و مسبب آن است شکایت میکند!بر این اساس،او باید(وظیفه دارد) خویشتن را در رابطه با آنچه خود کرده متهم کند و نه دیگری را.
از این معنی استنتاج میشود که آنکه بر قلمروی حکم میراند هرگز بر سبیل عدالت از سوی شهروندانش تنبیه نمیشود و یا به ورطۀ مرگ در نمیافتد،زیرا هنگامی که هر شهروند مؤسس و بانی تمامی اعمال و داوریهای شهریار است،شهروند با مجازات او در واقع خود را مجازات میکند و از آنجا که تنبیه خود،معارضه با نفس است،آسیب رساندن به شهریار ناعادلانه و از اینرو باطل است.
باری،وینستون اسمیت سمبلی از آن دسته انسانهاست که علیه قدرت سیاسی شورش میکنند، قدرتی که تعلق خویش را به اهدافی همچون امنیت و صلح منحصر و محدود میکند و ارزش کافی برای آزادی قایل نمیشود،یا میکوشد آن را نادیده بگیرد و از سر خود وا کند.
این پرسش به ذهن اصحاب خرد و ارباب فضل در قرن کنونی میآید که این شهریار کیست که هر کس و هر ارزش و هر چیز،باید بخاطر ارادۀ او قربانی شود؟دوم آنکه با ملاحظۀ الهیات هابز جایی برای رستگاری روانها و ارواح شهروندان باقی نمیماند؛زیرا نه تنها داوری خوب و بد به شهریار سپرده شده است،بلکه مراسم عبادت پروردگار فقط تا آنجا که مطابق قوانین مدنی با فرامین شهریار باشد مجاز شمرده میشود."