چکیده:
«سواد اطلاعاتی»اساس یادگیری مادام العمر را تشکیل میدهد و شامل توانایی تشخیص زمان نیاز به اطلاعات،دستیابی به اطلاعات،ارزیابی و استفادهء مؤثر از آن است.کسب مهارتهای سواد اطلاعاتی توسط دانشجویان آموزش عالی موجب خواهد شد مهارتهای ارزیابی و کاربرد اطلاعات و نیز مهارتهای مدیریتی آنها افزایش یابد.به این ترتیب دانشجویان آموزش عالی اطلاعات گزینش شده را با دانش پایهء خود در میآمیزند و به صورتی کارآمد و مؤثر در فعالیتهای تحقیقاتی خود از آن استفاده میکنند.این مقاله به بیان استانداردهای سواد اطلاعاتی برای دانشجویان آموزش عالی میپردازد و بروندادههای حاصل از به کارگیری استانداردها را بر میشمارد.این استانداردها،که چارچوبی برای ارزیابی افراد دارای سواد اطلاعاتی فراهم میکند،شامل پنج استاندارد و بیست و دو شاخص عملی است و نیازهای دانشجویان در تمام سطوح آموزش عالی را دربرمیگیرد.
خلاصه ماشینی:
"استانداردهای سواد اطلاعاتی برای دانشجویان آموزش عالی1
سواد اطلاعاتی توسط دانشجویان آموزش عالی موجب خواهد شد مهارتهای ارزیابی
و کاربرد اطلاعات و نیز مهارتهای مدیریتی آنها افزایش یابد.
آموزش عالی اطلاعات گزینش شده را با دانش پایهء خود در میآمیزند و به صورتی کارآمد
سواد اطلاعاتی برای دانشجویان آموزش عالی میپردازد و بروندادههای حاصل از به کارگیری
این استانداردها،که چارچوبی برای ارزیابی افراد دارای سواد
اطلاعاتی فراهم میکند،شامل پنج استاندارد و بیست و دو شاخص عملی است و نیازهای
"Information literacy competency standards for higher education".
اطلاعات چه زمانی مورد نیاز است و نیز آنها
گسترهء اطلاعات مورد نیاز خود را تعیین
سواد اطلاعاتی و فناوری اطلاعات
Critically اطلاعات مرتبط است اما در مورد افراد،
اطلاعات با سواد اطلاعاتی بیش از پیش در
میدهد در این بین سواد اطلاعاتی بر محتوا،
برای کسانی که سواد اطلاعاتی را در
افراد برای کسب اطلاعات مورد نیاز برای
ارزیابی افراد دارای سواد اطلاعاتی فراهم
حاصل از سواد اطلاعاتی را برای ارزیابی
با اطلاعات مورد نیاز را معرفی میکند(مثال:
گسترهء اطلاعات مورد نیاز را تعیین میکند.
1. دانشجوی با سواد اطلاعاتی نیاز به
و منافع کسب اطلاعات مورد نیاز خود توجه
دانشجوی دارای سواد اطلاعاتی به
اطلاعات مورد نیاز خود به صورتی مؤثر و
نظام بازیابی اطلاعات را برای دستیابی به
اطلاعات مورد نیاز خود انتخاب میکند.
به اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق روش
اطلاعات مورد نیاز انتخاب میکند(به عنوان
که آیا نیاز اطلاعاتی اولیه برطرف شده است یا
است و یا اطلاعات اضافی دیگری مورد نیاز
و ج)منابع مورد استفاده برای بازیابی اطلاعات"