چکیده:
ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف آﻣﻮزش و ﭘﺮورش از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﺳﯽ و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮐﻤﮏ آﻣﻮزﺷﯽ ﺻﻮرت ﻣﯽﮔﯿﺮد و ﮐﺘﺎب درﺳﯽ ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ ﻣﺮاﺟﻊ و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﯾﺎدﮔﯿﺮی داﻧﺶآﻣﻮزان در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮای ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﮐﺘﺎب ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﭘﺎﯾﻪ ﺷﺸﻢ اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﻣﯽﭘﺮدازد. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ اﺳﺖ و در دو ﺑﺨﺶ ﮐﯿﻔﯽ و ﮐﻤﯽ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. در ﺑﺨﺶ ﮐﯿﻔﯽ، اﺑﺰار ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی ﮐﯿﻔﯽ ﺗﺪوﯾﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﺑﺨﺶ ﮐﻤﯽ، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻋﺎﻣﻞ ﺗﺄﯾﯿﺪی، اﻋﺘﺒﺎر و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ ﻣﻼکﻫﺎ و ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪه ﺑﺮرﺳﯽ و ﻣﺒﻨﺎی آن ﺑﺎ روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺤﺘﻮای ﮐﻤﯽ، ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺷﻤﺎرش ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻣﺎ در اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﺗﻤﺎﻣﯽ داﻧﺶآﻣﻮزان ﭘﺎﯾﻪ ﺷﺸﻢ اﺑﺘﺪاﯾﯽ اﺳﺘﺎن ﮐﺮدﺳﺘﺎن و ﮐﺘﺎب ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﭘﺎﯾﻪ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺷﺸﻢ اﺑﺘﺪاﯾﯽ ﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 99-98 ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ در ﭘﺎﯾﺎن ﻧﻤﺎﯾﺎن ﺳﺎﺧﺖ ﮐﻪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺟﻤﻌﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻓﺮاواﻧﯽ و ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﮐﻢﺗﺮﯾﻦ ﻓﺮاواﻧﯽ را دارﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ و ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﺿﺮﯾﺐ اﻫﻤﯿﺖ، ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺑﻪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﺟﺮاتورزی و ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻮد: ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﮐﺘﺎب ﻣﻮرد ﺗﺤﻠﯿﻞ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮاﺑﺮ ﻧﺒﻮده و اﮐﺜﺮا ﺑﺮ ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ، ﻣﻬﺎرتﻫﺎی ﭘﺮورش ﺣﺲ ﻫﻤﮑﺎری و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ارزشﻫﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺎﻧﻮر داده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺗﺄﮐﯿﺪ و ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﻣﻬﺎرتﻫﺎ اﻣﺮی ﺿﺮوری و ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﯿﺖ و ارزش ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.
خلاصه ماشینی:
برای مقوله تغییر محتوای کتاب نیز راهحل منطقی این است، که از روش اکثر مهارتها استفاده نمود، به گونهای که بیشتر مهارتهای اجتماعی را مورد تحلیل قرارداد، که اگر محتوا و اهداف کتاب مورد تحلیل تغیر یافت کماکان نتیجه پژوهش ما قابلیت تصدیق داشته باشد.
در این طرح بر اساس تحلیل محتوا میخواهیم کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم ابتدایی و همچنین دانشآموزان پایه ششم ابتدایی کل استان کردستان را از نظر مهارتهای اجتماعی بررسی و مورد پژوهش قرار دهیم.
پرسشهای ذیل در مصاحبه به عنوان پرسشهای اصلی از نمونهها پرسیده شد: ابتدا معنی کامل هر کدام از مهارتهای مورد مطالعه را برای هر یک از نمونهها که دانشآموزان بودند شرح و سپس این پرسش که مجموعه این مهارتها از چه عواملی متأثر است پرسیده شد؟ چه عاملهایی در اثربخشی و یا تضعیف هرکدام از این مهارتها و کل مهارتها مؤثرند؟ 3-3- بخش کمی بر اساس نتایج بدست آمده از قسمت کیفی، این قسمت با بیان دو پرسش شروع شد: اعتبار و پایایی ملاک و شاخصهای ابزار شناسایی مهارتهای اجتماعی به چه میزان است؟ مهارتهای اجتماعی در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم مقطع ابتدایی از این چهار چوب چه تعداد هستند؟ براساس دو پرسش مذکور، این قسمت در دو بخش و با بهکارگیری روشهای تحلیل عامل و تحلیل محتوای کمی صورت گرفت.
Moderating effects of challenging behaviors and communication deficits on social skills in children diagnosed with an autism spectrum disorder.
Reliability of the Matson Evaluation of social skills with Youngsters (MESSY) for children with autism Spectrum disorders.