چکیده:
انتخاب مکان مناسب برای ایجاد یک مرکز تجاری، صرفا مشخص کردن چندین مکان نیست. بلکه شامل مقایسه بین ویژگیهای فضایی و محیطی یک بازار جدید با در نظرگرفتن اهداف بازاریابی بنگاه است. در این پژوهش یک سیستم پشتیبان تصمیمگیری (DSS) برای انتخاب مکان مناسب برای جانمایی و ایجاد مراکز تجاری با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) ارائه شده است. همچنین کاربرد این فرایند بوسیله مثالی عملی نشان داده شده است. سپس معیارهای مختلفی که احتمالا بر سرویسدهی به مشتریان و هزینهها اثرگذارند تعریف می-شود و در انتها بصورت ارزیابی کلی جمع بندی میشوند تا بهترین نتیجه ممکن برای مکانیابی و جانمایی مرکز مورد نظر را ارائه دهند.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش یک سیستم پشتیبان تصمیمگیری (DSS) برای انتخاب مکان مناسب برای جانمایی و ایجاد مراکز تجاری با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) ارائه شده است.
مکانیابی، تصمیمگیری، سیستم پشتیبان، انتخاب محل، تحلیل مکان 1) مقدمه در سالهای اخیر سازمانها نشان دادهاند که پایبندی به اصول مدیریت جابجایی کالاها از طریق همکاری و مدیریت بازاریابی باعث شده است که سطح آگاهیها نسبت به اهمیت تصمیم گیری در مورد انتخاب محل مراکز تجاری افزایش یابد.
در حال حاضر هدف این مقاله ارائه یک سیستم پشتیبان تصمیمگیری جغرافیایی در فرایند انتخاب محل مراکز تجاری است که مدیران را قادر میسازد تا با استفاده از معیارهای کمی و کیفی به رتبهبندی گزینههای مناسب برای مراکز تجاری و مجسمکردن بهترین گزینه بپردازند.
این مدل براساس متدولوژی چک لیست بیان شده است که در طی آن مدیران از یک سایت (محل) بازدید میکنند، فاکتورهای مختلفی را که ممکن است بر مکان مراکز تجاری در ایجاد یک بازار جدید اثرگذار باشند را نظاره میکنند و سپس با در نظر گرفتن همه عوامل به یک ارزیابی کلی دست مییابند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1: فلوچارت نشاندهنده ساختار سیستم پشتیبان تصمیمگیری جغرافیایی (GDSS) توضیحات گامبهگام درباره فرآیند ارزیابی مراکز تجاری برای این کار ذکر شده در فوق، در ادامه آمده است: *پنجره اولیه.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 3: طبقه بندی و امتیازدهی در صفحه اصلی، از ستون بالا سمت چپ، کاربر فاکتورهایی را انتخاب میکند که قرار است در هر دو مدل ارائه شده برای مکان مراکز تجاری استفاده شوند.