خلاصه ماشینی:
"از زمانهای دور که قبایلگوناگون با سازهای کوبهای،خودیها رااز خطر آگاه میکردند و دشمنان را بهترس میانداختند،تا هم اینک کهوسایل و سازهای دیگری به اینموسیقی راه یافتهاند،موسیقی رزمیکاربردهای بیشتری پیدا کرده است اماهمواره این دیدگاه که طنین طبلها وشیپورها چه حین جنگ و چه پس از آنبه ویژه پیش از آغاز پیکار کارآتر ازتیرهایی بوده است که به سوی دشمنپرتاب میشده،ذهن و اندیشهرزمجویان،دستور دهندگان،حامیان ونوازندگان موسیقی رزمی رابه خودمشغول داشته است.
نمونهای دیگرنیست،اما باید امیدوار بود که باحمایت موسیقی دانان و نوازندگان رزمیکه کار آنان سوای موسیقی بزمی استو نیز توجه بیشتر به این گونه،آثاری درخور هشت سال دفاع مقدس پدید آید ودر تاریخ ماندگار شود.
بنابراین،نفس برپایی جشنوارههاییچون سومین جشنواره موسیقی دفاعمقدس(که از سی و یکم اردیبهشت تاچهارم خرداد به منظور عرضه و معرفیآثار موسیقی رزمی و تشویق و ترغیبهنرمندان به حفظ و گردآوری این آثاردر سه بخش نظامی،سنتی و محلیبرگزار شد)میتواند دستمایه وزمینهای برای تهیه،معرفی و گردآوریاین آثار باشد(حتی اگر سومینجشنواره موسیقی دفاع مقدسدر اصفهان کاستیهایی داشته باشد).
سپنتا در سخنانخود تاریخچه موسیقی نظامی در ایرانرا بیان کرد و فخر الدینی گفت:«بهصرف تغییر اشعار محلی به اشعاری درزمینه جنگ نمیتوان صاحب موسیقیدفاع مقدس شد و اگر قصد دستیابیبه چنین هدفی داریم باید بابرنامه ریزی،چهارچوبی ویژه برای آنتعریف کنیم».
امید که به موسیقی رزمی متفاوت ازموسیقی بزمی نگاه شود و با بهره گیریاز امکانات و تلاش دست اندرکاران اینشاخه موسیقی،نیز با توجه آهنگسازان،دارای آثار ماندگار و نامدار در این زمینهشویم تا یاد شهدا،از خود گذشتگیها،مظلومیتها،رنجها،ایثارها و ..."