چکیده:
زمینه و هدف: امروزه با توجه به تغییرات به وجودآمده در زمینه سلامت از جمله استفاده از فناوریهای روز، تفاوت در خواسته و نیازهای افراد، تغییرات الگویی بیماریها، افزایش آگاهی عموم، ضرورت استفاده از رویکرد اخلاقی بیش از پیش احساس میشود، لذا این مطالعه با هدف سنجش سطح تکامل اخلاقی پرستاران در بیمارستانهای مشهد و مقایسه آنان در بین پرستاران بیمارستانهای آموزشی و غیر آموزشی طراحی و اجرا شد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی در سطح چهار بیمارستان خصوصی و آموزشی شهر مشهد در سال 1397 به روس نمونهگیری آسان بر روی 198 پرستار پس از کسب رضایت آگاهانه و با استفاده از ابزار استاندارد کولبرگ انجام شد و دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافتهها: در این مطالعه 198 پرستار با میانگین سنی 7/80±35/86 و میانگین سابقه کاری 7/03±10/73 شرکت نمودند. میانگین نمره NP، 6/84±45/29 و میانگین نمره CP، 03/91±20/09 در پرستاران بود و اختلاف معنیداری در بیمارستانهای خصوصی و آموزشی در این زمینه مشاهده نشد. همچنین بین عوامل دموگرافیک و نمرات مذکور به جز در بخش مراقبت ویژه، ارتباط آماری معنیداری مشاهده نشد.
ملاحظات اخلاقی: کسب رضایت آگاهانه از شرکتکنندگان و رعایت اصل محرمانگی پیوسته مد نظر بوده است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دستآمده مشخص شد که نمره سطح تکامل اخلاقی از میانگین نمره بالاتر است، ولی تا سطح مطلوب نیز فاصله دارد، اغلب پرستاران در سطوح عرفی و پس عرفی میباشند، اما شمار قابل توجهی هم در سطح پیش عرفی هستند. از طرف دیگر با توجه به تاثیر محیط و عملکرد حرفهای پرستاران بر الگوپذیری و یادگیری دانشجویان، انتظار میرود ارتقای بعد اخلاقی عملکرد حرفهای پرستاران به خصوص در بیمارستانهای آموزشی در اولویت برنامههای توانمندسازی کادر پرستاری قرار گیرد و عملکرد اخلاقی پرستاران مورد نظارت و ارزشیابی قرار گیرد.
Background and Aim: Today, due to changes in health care services,
including the use of Updated technologies, differences in people's demands
and needs, change in patterns of diseases, increasing public awareness,
the necessity of applying an ethical approach is increasingly felt. Therefore,
this study was designed to assess the level of ethical development of
nurses in Mashhad hospitals and compare it among nurses in teaching and
private hospitals.
Materials and Methods: In this descriptive-analytical study, 198 nurses were
selected by the census sampling from 4 private and teaching hospitals in
Mashhad. Informed consent was obtained from each participant included in
the study. The data collection tool was Kohlberg standard questionnaire. Data
were analyzed using SPSS version 16 statistical software. P-value<0.05 was
considered significant.
Findings: The average age and mean work experience of nurses were
35.86±7.80 and 7.73±7.03 respectively. The average score of NP was
45.29±6.84 and the mean CP score was 20.9±3.91 in nurses and there was
no significant difference in private and teaching hospitals. Also, except in
the intensive care unit there was not a significant relationship between
demographic factors and these scores.
Ethical Considerations: Participants' informed consent and compliance with
the principle of confidentiality were considered.
Conclusion: According to the results, it was found that the level of ethical
development score is higher than the average score but far from the optimal
level. Most of the nurses are at the level of the post conventional and
conventional, but a significant number are at the pre-conventional level. On the
other hand, considering the effect of professional environment and performance
of the nurses on students modeling and learning, it is expected that promotion
of ethical aspect of professional nurses, especially in teaching hospitals, will be
the priority of nurses’ empowerment programs. Also it is a necessity to monitor
and evaluation of Nurses’ performance.