چکیده:
یکی از مهم ترین رویدادهای نمایشی، تشکیل گروه های مختلف تئاتری بود که پس از در زمینه تئاتر ۴۰ و به دنبال آن تحولات مثبت دهه۳۰تاثیرات منفی اتفاقات سیاسی دهه و ادبیات در ایران اتفاق افتاد. گروه آناهیتا، به عنوان یکی از این گروه های مهم تئاتری ایران که جنبه ها و تاثیرات مختلف و متنوعی داشته است، تاکنون کمتر مورد ارزیابی دقیق قرارگرفته است. تحقیق درباره گروه تئاتر آناهیتا براساس این پرسش شکل گرفته است که: توانسته در رشد تئاتر ایران ۴۰ و ۳۰ «آیا تئاتر آناهیتا به عنوان یکی از گروه های پرکار دهه تاثیرگذار باشد؟» با توجه به نقش پر اهمیت این گروه تئاتری در روند شکل گیری و پیشرفت تئاتر کشور و پرورش هنرپیشه های تئاتر، هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی همه جانبه گروه تئاتر آناهیتا و شناخت تاثیرات آن بر تئاتر و هنر بازیگری در ایران در طی دوران فعالیت رسمی و همچنین بعد از آن بوده است. فرضیه این تحقیق براین ۱۳۴۳ تا ۱۳۳۷ آن ها، بین سال های مبنا استوار است که تئاتر آناهیتا با آموزش و پرورش هنرمندان تئاتر، تولید نمایش و انتشار منابع علمی و تئوری در این سه حوزه از تئاتر تاثیرگذار بوده و باعث رشد و ارتقا منابع و پرورش هنرمندان تاثیرگذاری در تئاتر ایران نیز بوده است. به همین منظور، ابتدا، مختصری از فعالیت گروه های تئاتر روسیه و کشورهای اروپایی از جمله آلمان، انگلیس و غیره که بر تئاتر جهان اثرگذار بوده اند بیان می شود. سپس از آن روی که گروه آناهیتا با هدف ترویج شیوه استانیسلاوسکی تشکیل شد، در مبحثی کوتاه به تعریف و بررسی این شیوه پرداخته می شود و در پایان نیز ضمن برشمردن تاثیرات و نتایج فعالیت تئاتر آناهیتا در تئاتر ایران، فعالیت های این گروه مورد ارزیابی قرارمی گیرد. این تحقیق با به کارگیری روش مطالعه کتابخانه ای شامل جمع آوری اطلاعات از طریق جست وجو در اسناد و مدارک، منابع تصویری و نشریات و نیز تحقیقات میدانی، از طریق مصاحبه با تعدادی از هنرمندان انجام شده است. سپس داده های مورد نیاز جمع آوری گردید و از طریق مقوله بندی آن ها، داده ها به هشت مقوله اصلی و زیرمقوله تقسیم بندی شدند. تجزیه و تحلیل و بررسی یافته ها نشان می دهد که گردانندگان گروه آناهیتا (مصطفی اسکویی و مهین اسکویی) توانسته اند شیوه استانیسلاوسکی را به هنرجویان خود معرفی کنند و به طور عملی آموزش دهند و جامعه تئاتری آن دوره را از طریق معرفی این سبک و پرورش بازیگرانی که براساس این شیوه آموزش دیده اند، تحت تاثیر قرار دهند. اجراهای گروه آناهیتا، شکلی نوین از اجراهای صحنه ای را به معرض نمایش گذاشت که تا به آن روز در تئاتر ایران وجود نداشت. اما کیفیت کار آن ها از لحاظ تکنیک در حد متوسط قرار داشت. درنهایت به این نتیجه دست یافتیم که گروه آناهیتا هنرمندان بزرگی را پرورش داد که هر یک به تنهایی توانسته اند تاثیر بسزایی بر تئاتر ایران گذاشته و تا به امروز، نام های درخشان و ماندگاری از خود در تاریخ نمایش ایران به جای بگذارند.
One of the most important theatrical events was the formation of
various theatrical groups that took place after the political currents
of the 30s - with its negative influences on Iran Dramatic Art - and
subsequent positive revolutions of the 40s in the field of theater and
literature in Iran.
Anahita ,as a significant theatrical group in Iran with multiple
aspects and various perspectives ,has received little scrutiny so far.
Therefore ,given the vital role of such groups in the process of formation
and development of Iranian theater and training theater actor ,the
purpose of this study was totally evaluating the Anahita theater group
and clarifying its impact on theater and acting art in Iran during its
official activity era ,between 1337 and ,1343 and also thereafter .Due
to this reason ,first ,a brief overview of the activities of theater groups
in Russia and European countries such as Germany ,England ,etc,.
which have influenced the world theater ,is shortly presented .Then,
as the Anahita Group was formed to promote Stanislavsky’s system,
in a brief discussion ,this method will be explained ,and finally ,the
activities of the Anahita group will be examined considerably.
This research has been conducted using a library research method
by gathering information through documents ,visual resources ,and
publications as well as field research through interviews with several
artists .Then ,the required data were collected and classified into eight
main categories and sub-categories.
Analysis of the findings shows that the presidents of the Anahita
group( Mostafa Oskooyi and Mahin Oskooyi )were able to introduce
Stanislavsky’s method to their students and provide practical training.
They were also capable of influencing the theater community of that
era by declaring this style and nurturing the actors who were trained
The performances of the Anahita group exhibited such a new form
of stage performances that had not existed in Iranian theater before.
But their technical quality was quite mediocre .The final result of this
research is that the Anahita group has trained great artists who each
have had a significant impact on the Iranian theater .And ,until now,
they have been able to prove and retain their brilliant and enduring
names in Iran Dramatic Art history.