چکیده:
یکی از اهداف جرمشناختی کیفر، هدفگیری اصلاح اجتماعی و تربیت مجرم میباشد به علاوه که کاهش آثار جرم هم مورد نظر است. همچنین تجربه ﻧﺸﺎن داده اﺳﺖ که ﮐﯿﻔﺮﮔﺮاﯾﯽ ﺑﯿﺶ از اﻧﺪازه و اﻓﺰودن ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﭘﯿﺮوان ﺣﻘﻮق ﮐﯿﻔﺮی ﮐﻪﺧﻮاه ﻧﺎﺧﻮاه ﭘﯿﺎﻣﺪﻫﺎی ﻧﺎﮔﻮار اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﻗﺘﺼﺎدی، ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و... را در ﺑﺮدارد، ﻫﯿﭻﮔﺎه ﻧﺸﺎن دﻫﻨﺪه ﮐﺎرآﻣﺪی دﺳﺘﮕﺎه ﻋﺪاﻟﺖ ﮐﯿﻔﺮی در ﯾﮏ ﮐﺸﻮر ﻧﯿﺴﺖ. لذا نظام عدالت کیفری با اتخاذ سیاست کیفری ارفاقی خاصه در جرائم سبک، علاوه بر کاهش تراکم پروندههای کیفری، افزایش اوقات قضات جهت رسیدگی با دقت بیشتر در پروندههای مهمتر، کاهش اطاله دادرسی، کاهش جمعیت کیفری، کاهش هزینههای بار شده بر دولت و نیز امتناع از برچسب زنی در وهله اول جهتگیری اخلاقی و تربیتی و اصلاح گری اجتماعی بوده است. در نوشتار حاضر به روش توصیفی تحلیلی به چیستی معافیت از کیفر از نظر فقه و حقوق اسلامی و ارتباط آن با اخلاق و تربیت فردی و اصلاحگری اجتماعی پرداخته است.
One of the criminological aims of the criminal is to target
social reform and train the offender, in addition to reducing the
effects of crime. Experience has also shown that it is more than
just the size and weight of the upper body that has the unpleasant
consequences of unnecessary, unnecessary, unnecessary
consequences. Therefore, the criminal justice system, by
adopting an auspicious penal policy in light crimes, in addition
to reducing the density of criminal cases, increasing the time of
judges to handle more precise cases, reducing the number of
criminal cases, reducing the burden on the government. And
refusing to be labeled in the first place has been ethical and
educational orientation and social reform. In this descriptiveanalytic
article, we discuss what constitutes impunity in Islamic
jurisprudence and Islamic law and its relation to ethics and
personal education and social reform.
خلاصه ماشینی:
حقوق جزای ایران که اقتباس شده از فقه جزایی اسلامی که از نهادهای پیشرفته نظام حقوقی است میباشد؛ معافیت از کیفر را در راستای عدالت کیفری و اصلاحگری اجتماعی مورد توجه قرار داده است.
(جعفری لنگرودی،1392 ،174) مفهوم اصطلاحی: عبارت است از نهادی است که قانون گذار در صورت احراز جهات تخفیف چنان چه دادگاه پس از احراز مجرمیت، تشخیص دهد که با عدم اجرای مجازات نیز مرتکب، اصلاح می شود در صورت فقدان سابقه کیفری مؤثر و گذشت شاکی و جبران ضرر و زیان یا برقراری ترتیبات جبران آن می تواند در جرایم تعزیری درجه 7 و 8 اعمال نماید.
( مملا علی قزوینی ،1369، شهیدی ، 1368) اصلاح و درمان در معافیت از مجازات از منظر فقه جزایی هرچند درگذشته نیاز چندانی برای مطرح کردن فلسفه احکام اسلامی بالاخص احکام جزایی نبود لکن امروزه از آنجا که احکام اسلامی مبنای اداره یك جامعه قرار گرفته است و کلیه روابط حقوقی مردم و ممالك اسلامی براساس آن تنظیم می گردد و همچنین این احکام اسلامی از طرف دشمنان اسلام و حتی از طرف برخی از مسلمانان مورد هجمه و تردید واقع شده است.
به این سان، نهاد معافیت از مجازات در جرایم کم اهمیت در جه 7و 8 با هدف اصلاح و درمان، درصدد تقویت کارآمدی نظام عدالت کیفری در زمینه بازپروری مجرمان بزهکاران می باشد زیرا، این نهاد هنگامی اعمال می شود که مقام قضایی پس از بررسی و تخشخیص شرایط مواد 37 و 39 قانون مجازات اسلامی 1392 و بررسی جنبه های مختلف وضعیت فردی، خانوادگی، شغلی و محیطی بزهکاران و...