چکیده:
موزه البسه سعدآباد، مکانی تاریخیست که لباسهای ارزشمندی در خود جای داده است. این لباسها که مربوط به دوره های مختلف تاریخی ایران و اقوام آن است جهت مطالعه نقوش و روش های بافت و سبک طراحی اهمیت ویژه ای دارند در حالیکه به دلیل عدم نگهداری در شرایط مطلوب در حال از بین رفتن هستند. هدف از پژوهش کاربردی حاضر، رسیدن به اصولی در نگهداری و نمایش پوشاک تاریخی-سلطنتی سعدآباد است که بتواند بخش اعظم نیازهای موزه داران و بازدیدکنندگان را برآورده سازد و از این البسه در شرایط استاندارد نگهداری نماید. حجم نمونه معادل ۲۳۱ نفر از بازدیدکنندگان این موزه محاسبه شد و ابزار پیمایش پرسشنامه ای بود که بر اساس تئوری فالک طراحی شده و پایایی آن ۲۷۱/۰ برآورد شده است. نتایج مطالعات عالوه بر تعیین نمودن شرایط و حالت نگهداری استاندارد پوشاک تاریخی، نشان داد نورپردازی فعلی، ناقص بودن لباس ها و کم بودن مکانهای بازدید از نقاط منفی موزه است، همچنین باتوجه به انگیزه اصلی بازدید از موزه پوشاک یعنی سیر در تاریخ، لزوم طراحی محفظه های لباس بر اساس سبکهای تاریخی برای انتقال قویتر این احساس ضروری قلمداد شد و استفاده از مانکن های واقعی تر از جمله نیازهای موزه برشمرده شد. (۰۵/۰<p)
خلاصه ماشینی:
نتایج مطالعات علاوه بر تعیین نمودن شرایط و حالت نگهداری استاندارد پوشاک تاریخی، نشان داد نورپردازی فعلی، ناقص بودن لباس ها و کم بودن مکانهای بازدید از نقاط منفی موزه است، همچنین باتوجه به انگیزه اصلی بازدید از موزه پوشاک یعنی سیر در تاریخ، لزوم طراحی محفظه های لباس بر اساس سبکهای تاریخی برای انتقال قویتر این احساس ضروری قلمداد شد و استفاده از مانکن های واقعی تر از جمله نیازهای موزه برشمرده شد.
در مسیر رسیدن به اهداف ذکر شده سخ به این دوسوال ضروریست که بدانیم عواملی که میتواند در حفاظت دراز مدت لباسهای قدیمی موثر باشند چیستند و چه شرایطی باید در طراحی قفسه نگهداری چنین البسه ای رعایت شود تا مراجعین تسلط بیشتری برای رسیدگی به لباس یا بازدید از آن داشته باشند؟ اهمیت حفظ لباس ها جهت بازنگری تاریخ و بازسازی دوره ای خاص با الهام گرفتن از آنها همواره مورد توجه محققان، تاریخ شناسان و حتی هنرمندان حرفهی سینما و تاتر بوده است.
جان فالک (falk, 2009)در تحقیقی مربوط به بررسی عوامل انگیزشیِ یک بازدید کننده هنگام رفتن به موزه و اینکه چه مواردی را به خاطر می سپارد و یا به عبارتی می آموزه، مواردی را شناسایی و بررسی کرده است، و اینگونه بیان می کند که در ابتدای امر چه چیزهایی را بازدید کننده از بازدید خود به خاطر می آورد؛ اثر نمایش داده شده معاشرت انجام شده که ممکن است با راهنما و یا بازدید کننده دیگری انجام داده باشد اطلاعات و مشخصات نوشته شده برای یک اثر احساسات و عواطف فرد بازدید کننده دستورالعمل های داخل موزه مخصوصا مواردی که موقتا نصب می شوند به عنوان مثال تابلویی که نشان می دهد قسمتی در حال تعمیرات است ماهیت تعاملی تجربه ی بازدید مشارکت در مصاحبه و نظرسنجی و در نهایت قسمت خرید یادگاری از فروشگاه موزه و یا استفاده کردن از کافه ی موزه.