چکیده:
توانمندسازی فرایند نیل به بهبود مستمر عملکرد سازمان با توسعه و گسترش نفوذ مبتنی بر شایستگی افراد و گروههاست. یکی از مهمترین مبادی و منابع تدوین راهبردهای توانمندسازی جوانان، دیدگاههای عالیترین مراجع تصمیمگیری کشور میباشد. در ج.ا. ایران نیز رهبری با در اختیار داشتن فرماندهی کل قوا، دارای نظام فکری مشخصی هستند که آشنایی با آن میتواند در ماهیت راهبردهای توانمندسازی نسل جوان نیروهای مسلح و جهتدهی به آن نقش تعیینکنندهای ایفا نماید. هدف اصلی این تحقیق دستیابی به راهبردهای توانمندسازی فرماندهی و مدیریتی نسل جوان نیروهای مسلح از منظر مقام معظم رهبری است. این تحقیق از نوع کاربردی توسعهای است. جامعۀ آماری بهطور نظری و هدفمند انتخابشده و جهت نیل به نتایج از روش داده بنیادی با بهرهگیری از تکنیک آمیخته (روشهای کیفی و کمّی) استفاده گردیده است. نتیجۀ حاصله نشان میدهد: امر توانمندسازی نسل جوان نیروهای مسلح لزوماً باید در چارچوب نگرش سیستمی (با بهرهگیری از هر چهار رویکرد مکانیکی، ارگانیکی، پروژهای و فرایندی) و متناسب با شرایط و آرمانهای سازمانی و کشوری صورت پذیرد. با این نگاه قطعیت هریک از رویکردهای مورد نظر در چارچوب نگرش سیستمی متناسب با شرایط، موضوع و سازمان مورد نظر قابلتغییر است.
Empowering the process is to continuously improve the organization's performance by developing and extending the competence-based competency of individuals and groups. One of the most important sources and sources of youth empowerment is the views of the highest decision-making authorities in the country. in place. Iran, with its full command of power, has a certain intellectual system that familiarity with it can play a decisive role in the nature of the strategies for empowering the young generation of the armed forces. The main objective of this research is to achieve the "command and management Empowerment's" strategies of the young generation of armed forces from the perspective of the Supreme Leader. This research is a applied-developmental. The statistical society has been selected theoretically and purposefully, and to achieve the results, the fundamental data method has been used by using the mixed technique (qualitative and quantitative methods). The result shows that the empowerment of the young generation of armed forces must necessarily take place within the framework of a systemic attitude (using all four mechanical, organic, project, and process approaches) and in accordance with the organizational and national conditions and ideals. With this in mind, the certainty of each of the approaches in the framework of the system approach is appropriate to the circumstances, subject, and organization of the target
خلاصه ماشینی:
انجام اين کار پژوهشي براي نيروهاي مسلح ميتواند نتايج سودمندي ازجمله زمينـه سـازي جهـت نظام مند کردن توانمندسازي نيروي انساني، هدفمند کردن آموزش ها در مراکـز آموزشـي، تربيـت و پرورش نيروي انساني متناسب با الزامات سـازماني، بهـره منـدي مناسـب از عمـر خـدمتي نيـروي انساني، بهره مندي از ظرفيت هاي بالقوه نيروي انساني، ارتقاي سطح عملکـرد فـردي و سـازماني را در پي داشته باشد و نپرداختن به آن نيز مضراتي ازجمله ضعف در تأمين ذخيره جـايگزين نيـروي انساني، ضعف در اعتمادبه نفس نيروي انساني، ضعف در واگـذاري مسـئوليت بـه نيـروي انسـاني، ضعف در بهره گيري مؤثر از تمامي ظرفيت هاي بالقوه نيروي انسـاني، خسـارات ناشـي از نـاتواني نيروي انساني در مواجهه با انواع تهديدات را در پي دارد.
سؤال اصلي تحقيق اين است که با توجه به تدابير و اوامر فرماندهي معظم کل قوا چه راهبردهـايي موجب توانمندسازي "فرماندهي و مديريتي" نسل جوان نيروهاي مسلح ميگردد؟ و سـؤال فرعـي آن عبارت است از «مفاهيم ، مقوله هـا و راهبردهـاي توانمندسـازي "فرمانـدهي و مـديريتي" نسـل جوان نيروهاي مسلح در چارچوب تدابير و اوامر فرماندهي معظم کل قوا کدام اند؟» مباني نظري پيشينه تحقيق تعداد زيادي پروژه تحقيقاتي داخلي و خارجي مشتمل بر مقالات علمي پژوهشي و پايان نامـه هـاي دکتري در زمينه هاي مرتبط با مسئله اين پژوهش مطالعه شد که بـا بررسـي دقيـق ميـزان کـاربردي بودن آن ها، شش مورد از آن ها در اين تحقيق مورداستفاده قرار گرفت که بـه عنـوان نمونـه در ايـن مقاله به دو مورد از آن ها اشاره ميشود: الف - پروژه تحقيقاتي با عنوان «توانمندسازي منابع انساني در نظام ارزشي اسـلام در سـال ١٣٩٣» توسط شخصي به نام امير حمزه مهرابي به روش داده بنيادي انجام شده است .