چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه حمایت اجتماعی و شادکامی در فرزندان دختر خانوادههای شاهد و عادی بود. طرح پژوهش حاضر، توصیفی از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان دختر فرزند شهید و عادی متوسطه شهر شیراز در سال 96-95 بودند که از میان آنها 150 نفر، (75 نفر دختران فرزند خانواده شاهد) و (75 نفر دختر فرزند خانواده غیر شاهد) انتخاب شدند. در این پژوهش برای نمونه گیری دانش آموزان شاهد از روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس استفاده شد و برای نمونهگیری دانش آموزان عادی از روش نمونه گیری خوشهای استفاده شد؛ و به مقیاس حمایت اجتماعی و پرسشنامه شادکامی آکسفورد پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس و تی مستقل و نرم افزار 22-SPSS استفاده شد. نتیجه حاصله نشان داد که بین حمایت اجتماعی، شادکامی فرزندان خانوادههای شاهد و عادی تفاوت معنیدار وجود دارد. بین ابعاد حمایت اجتماعی (دوستان و خانواده) دختران شاهد و عادی تفاوت معنیدار وجود دارد. بین ابعاد شادکامی (خودپنداره و امیدواری) دختران شاهد و عادی تفاوت معنیدار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، ایران (نویسنده مسئول) مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، دوره چهارم، شماره چهلویک، اسفندماه 1398، صفحات 58-47 چکیده هدف از پژوهش حاضر مقایسه حمایت اجتماعی و شادکامی در فرزندان دختر خانوادههای شاهد و عادی بود.
از طـرف دیگر، حمایت اجتماعی و شادکامی دو جنبه مهم در کارکرد یا کنش کلی نوجوانان است و با زمینههای دیگری چون سلامت روانی اجتماعی و عملکرد تحصیلی آنها مرتبط است که در نوجوان جا دارد موردتوجه بیشتر قرار گیرد؛ بنابراین با توجه به اهمیت حمایتهای اجتماعی و شادکامی و تأثیری که میتواند بر تمامی ابعاد ازجمله سلامت روان و رضایت زندگی فرزندان داشته باشد پژوهش حاضر درصدد پاسخگویی به این سؤال ست كه آيا بين حمایت اجتماعی و شادکامی در فرزندان دختر خانوادههای شاهد و عادی تفاوتي وجود دارد؟ روش پژوهش طرح پژوهش حاضر، از نوع علی- مقایسهای است.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} یافتهها همانطور که در جدول (1) مشاهده میشود متوسط حمایت اجتماعی و شادکامی فرزندان دختر خانوادههای عادی از فرزندان دختر خانواده شاهد بیشتر است.
نتایج پژوهش حاضر نشان دادند که بین حمایت اجتماعی و ابعاد آن (دوستان و خانواده) در فرزندان دختر خانوادههای شاهد و عادی تفاوت معناداری وجود دارد.
برای تبیین این فرضیه میتوان گفت فرزندان دختر عادی نسبت به فرزندان دختر شاهد، به دلیل بودن پدر در خانواده، بهتر میتوانند اطلاعات، عقاید و احساسات خود را به افراد دیگر انتقال دهند که گامی مهم در توانمند کردن فرزندان دختر دارند که میتواند باعث افزایش حمایت اجتماعی (دوستان و خانواده) شود.