چکیده:
به کمک فراتحلیل میتوان به نتایجی جامع از موضوع رسید و پژوهشگران آتی را از صرف زمان و هزینه برای تحقیقات تکراری بینیاز ساخت. هدف پژوهش حاضر، فراتحلیل آموزش به کمک رایانه بر عملکرد تحصیلی فراگیران بود. جامعهی آماری آن، شامل کلیهی مطالعاتی است که در فاصلهی سالهای 1390 تا 1395 در داخل کشور، و در سالهای 2010 تا 2016 در خارج کشور به صورت مقالهی تمام متن در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی در دسترس بودند. به منظور جمعآوری اطلاعات از چکلیست مشخصات طرحهای پژوهشی؛ و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل حساسیت، نمودار قیفی، مدلهای ثابت و تصادفی و تحلیل ناهمگنی بهواسطهی نرمافزار CMA استفاده شد. تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهشها، نشان دادند که آموزش به کمک رایانه بر عملکرد تحصیلی دارای اثربخشی مثبتی میباشند. همچنین اثرات آموزش رایانه بر عملکرد تحصیلی براساس روشهای نمونهگیری متفاوت است؛ اما براساس جنسیت تفاوتی وجود ندارد. با توجه به نتایج فراتحلیل حاضر، میتوان گفت که استفاده از آموزش به کمک رایانه در عملکرد تحصیلی مؤثرترند.
Meta-analysis can provide comprehensive results and make future researchers needless to spend time and cost on duplicate research. The purpose of this study was to provide computer-assisted education on learners's academic performance. The statistical population consisted of studies that were available from 1390 to 1395 at home and from 2010 to 2016 abroad as a full-text article in internal and external databases. The checklist of the research designs was used to collect the information. In order to analyze the data, sensitivity analysis, Funnel analysis, fixed and random models and heterogeneity analysis using CMA software were used. Data analysis of the research showed that computer-assisted education has a positive effect on academic performance. Also, the effects of computer-assisted education on academic performance varies according to sampling methods, but there is no difference in gender. Regarding the results of meta-analysis, it can be said that using computer-assisted education is more effective in academic performance.
خلاصه ماشینی:
Comi, Argentin, Gui, Origo, & Pagani 3.
رستمیان و رستمیان (١٣٩٥) در پژوهشی با عنوان اثربخشی آموزش مبتنی بر رایانه در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر با کم توانی ذهنی ، به این نتیجه دست یافتند که روش های آموزش به کمک رایانه تاثیر بیشتری نسبت به روش های سنتی در یادگیری فراگیران داشته است .
همچنین از لحاظ روش شناختی نیز با وجود این که تاکنون پژوهش های متعددی به بررسی تأثیر رایانه بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام شده است ؛ اما تا به حال در ایران هیچ پژوهشی با روش فراتحلیل به ترکیب این پژوهش ها نپرداخته است ؛ بر این اساس پژوهش حاضر به دنبال تعیین اندازه ی اثر آموزش به کمک رایانه بر عملکرد تحصیلی و متغیرهای تعدیل کننده ی این اندازه اثر است .
همان طور که در این جدول مشاهده میشود اندازه اثرهای ترکیبی محاسبه شده ، بعد از حذف اندازه اثرهای پرت ، برای مدل های اثرات ثابت و تصادفی به ترتیب ٠/٥٩٨ و ٠/٦٨٩ به دست آمده است که از لحاظ آماری معنادار میباشند (٠٠٠٠١ (رجوع شود به تصویر صفحه) مندرجات جدول (٤) نشان دادند که اندازه اثرهای مربوط به اثرات آموزش به کمک رایانه بر عملکرد تحصیلی بر اساس روش های نمونه گیری از طریق روش نمونه گیری دردسترس معنادار است .
نتایج حاصل از فراتحلیل نشان داد که آموزش به کمک رایانه بر عملکرد تحصیلی دارای اثربخشی مثبتی بوده ولی این اثر برحسب روش های نمونه گیری متفاوت است ؛ اما براساس جنسیت تفاوتی وجود ندارد.