چکیده:
چین از دیرباز سرزمین شگفتیها و عجایب بوده است و زمانی که مسلمانان شرق سرزمینهای اسلامی را در نوردیدند به مرزهای سرزمین چین رسیدند و باعث آشنایی مسلمانان با این سرزمین شدند و به مرور مورخان و جغرافینگاران در نوشتههایشان، بخشی را به این سرزمین اختصاص هجری بود که بخشی از اطلاعاتش را به سرزمین چین اختصاص داده است. سوال اصلی در این نوشتار این است که بازتاب اطالاعات مسعودی از کتاب مروج الذهب و معادن الجوهر چگونه انعکاس یافته است. این پژوهش ابتدا زندگی نامه مختصری از مولف و سپس تاریخ چین و با استفاده از منابع کتابخانهای و به شیوه توصیفی و تحلیلی میپردازد و همچنین نکاتی را که از نظر مسعودی مورد مغفول قرار گرفته است، با استفاده از سایر منابع بدان پرداخته شده است.
China has long been a land of wonders, and when the Muslims came sweeping
over the East of the Islamic lands and reached its frontiers, attracted Muslim
historians’ attention including Ali bin Hossein Masudi the famous Muslim historian
and Geographer. He had reported about China in the early years of the
fourth century AH. The main question in the present article is how the reflection
of his findings and information was about China based on the book Muruj
ad-Dahab wa-Ma adin al- Jawhar. The article begins with the author’s brief
biography followed by the description of Chinese history, using the descriptive
and analytical method, and library sources. In addition, the points ignored in
Masudi’s book are mentioned using other sources
خلاصه ماشینی:
Zahra Gholami, Phd. Student, hisory and civilization, Azad University of Tehran مقدمه چيــن ، ســرزمين وســيع واقــع در شــرق آســيا اســت و از زمــان ظهــور ديــن اســلام تــا اواخــر قــرن اول هجــري، غازيــان اســلام بــه شــرق چيــن راه پيــدا کرده انــد؛ هرچنــد، ورود اسـلام بـه ايـن مناطـق مملـوء از اسـطوره و افسـانه اسـت امـا آنچـه روشـن اسـت ؛ بيـش از يــک ســده از ظهــور اســلام نگذشــته بــود کــه اســلام بــه ســرزمين چيــن رســيد.
مورخــان و جغرافيانــگاران در ســاير نوشــته هاي خــود بــه چيــن نيــز توجــه داشــته اند و اطلاعاتــي را در مــورد چيــن در آثارشــان ثبــت و ضبــط کردنــد و مســعودي نيــز يکــي از مورخــان و جهانگـردان مشـهور سـدة سـوم و چهـارم بوده اسـت کـه بـه ايـن سـرزمين توجـه داشته اسـت .
٢ توصيف چين بر اساس نوشته هاي کتاب مروج الذهب مســعودي دربــارة اوليــن ســاکنان ايــن ســرزمين معتقــد اســت ، وقتــي فالغ بن عابربن ارفخشدبن ســام بن نوح زميــن را ميــان فرزنــدان نــوح تقســيم کــرد، فرزنــدان عاموربن ســوبيل بن يافث بن نوح بــه طــرف شــرق رفتنــد و گروهــي از آن هــا کــه فرزنــدان أرعـو بودنـد، بـه سـمت شـمال رفتنـد و در زميـن پراکنـده شـدند و بـه چنـد مملکـت تقسـيم شـدند کـه مـردم ديلـم ، گيـل ، طيلسـان ، تتـر، فرغـان و جبـل قبـل از طوايـف لکـزولان ، خـزر، اخبــار، ســرير، کشـک و ديگــر اقــوام مختلــف ايــن ناحيــه تــا طــراز زبــده بــر ســاحل دريــاي مايطـس ، نيطـس ، سـاحل بحـر خـزر تـا برغـر و اقـوام وابســتۀ آن از آن جمله انـد و فرزنـدان عامـور از رود بلـخ عبـور کردنـد و بيشترشـان بـه سـوي چيـن رفتنـد و در آن سـرزمين بـه چنـد مملکـت تقسـيم شـدند،٣ اکثـر فرزنـدان عامـور بـر کنـار دريـا برفتنـد تـا در اقصـاي سـاحل بـه سـرزمين چيـن رسـيدند و در آن نواحـي و ديـار پراکنـده شـدند و در شـهرها اقامـت گرفتنـد و دهکده هايــي بنــا کردنــد و شــهرهايي احــداث کردنــد، ولايت هايــي بوجــود آوردنــد و بــراي قلمــرو خويــش شــهري بــزرگ بنيــاد کردنــد و آن را انمــوا ناميدنــد.