چکیده:
صنعت کشاورزی یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد هر کشوری است و ایران به دلیل دارا بودن وسعت بالای مناطق زیر کشت، شرایط آب و هوایی، تنوع و قیمت مناسب محصولات واجد شرایط بهینه در صادرات محصولات کشاورزی است. در این تحقیق، کشور روسیه به دلایل جوی، تحریمهای اعمالشده علیه این کشور و موقعیت مکانی نزدیک با ایران، بهعنوان بازار هدف صادرات محصولات کشاورزی ایران در نظر گرفته میشود. عدم هماهنگی بین سازمانها، مشکلات تجار در ایجاد ارتباط با بازارهای روسیه، نامناسب بودن شرایط تولید و عدم رعایت استانداردهای بستهبندی، موجب عدم موفقیت ایران در صادرات محصولات کشاورزی به روسیه شده است. در این مقاله بهمنظور شناسایی ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی ایران به بازار روسیه، ابتدا چارچوب مفهومی با استفاده از اطلاعات کتابخانهای تدوینشده است، سپس بر این اساس سوالاتی طراحی شد و با تعدادی از مدیران و خبرگان مصاحبه انجام شد. ابزار پرسشنامه با همکاری و راهنمایی اساتید و نتایج حاصله از مصاحبه با خبرگان و سایر صاحبنظران، بر اساس چارچوب نظری و فرضیههای تحقیق طراحی شد. پس از کسب اطمینان از روایی و پایایی پرسشنامه تدوینشده، یافتههای تحقیق با استفاده از روشهای آماری تاپسیس رتبهبندی گردید. بر اساس نتایج تحقیق، اولین پیشنیاز برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی طبقهبندی درست و اتخاذ تصمیمات صحیح برای هر طبقه کالا است، برای مثال، برای گروه کالاهای پرمصرف که ماندگاری بالاتر و بستهبندی سادهتر دارند، همواره مسائل پولی و بانکی، قیمت و کیفیت از تاثیرگذارترین فاکتورها هستند. زیرساخت حملونقل و بستهبندی و سورتینگ از عوامل تاثیرگذار بر گروه محصولات سریع الفساد، نظیر سبزیجات و دستهای از میوهجات هستند. در گروه محصولات کنسروی، شیلات و لبنیات عواملی نظیر استانداردهای بهداشتی، مبحث برندینگ و بازاریابی موثرند. در پایان، پیشنهادهایی برای بهبود و توسعه صادرات محصولات کشاورزی به کشور روسیه بر مبنای نتایج تحقیق ارائه شد.
The agricultural industry is one of the most important sectors of the economy of any country, and Iran, due to its large area of cultivated areas, weather conditions, variety and reasonable prices of crops are eligible for exporting crops. In this study, Russia is considered as the target market for export of Iranian agricultural products due to the climate, sanctions imposed on it and its location close to Iran. The lack of coordination between the organizations, the businessmen's difficulties in establishing links with Russian markets, the inadequate production conditions and the failure to comply with packaging standards have caused Iran to fail to export agricultural products to Russia. In this paper, in order to identify the export capacity of Iranian agricultural products to the Russian market, first a conceptual framework was developed using library information, then some questions were designed and interviewed with a number of managers and experts. The questionnaire tool was designed based on the theoretical framework and research hypotheses, in collaboration with professors and the results obtained from interviews with experts and other experts. After assuring the validity and reliability of the questionnaire, research findings were ranked using TOPSIS statistical methods. According to the research, the first prerequisite for increasing exports of agricultural products is the right classification and making the right decisions for each commodity category, for example, for high-end consumer goods that have easier shelf life and easier packaging, monetary and banking issues, price and Quality is one of the most influential factors. Transport, packaging, and sorting infrastructure are influential factors in the fast-growing product group, such as vegetables and bunches of fruits. Factors such as health standards, branding and marketing are effective in canned, fishery and dairy products. Finally, suggestions were made for improving and expanding agricultural exports to Russia based on the results of the research.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله بهمنظور شناسايي ظرفيت صادرات محصولت کشاورزي ايران به بازار روسيه، ابتدا چارچوب مفهومي با استفاده از اطلعات کتابخانهاي تدوينشده است، سپس بر اين اساس سؤالتي طراحي شد و با تعدادي از مديران و خبرگان مصاحبه انجام شد.
با توجه به اينکه اين تحقيق از نوع تحقيقات کاربردي است ميتواند در صورت تحليل و بررسي مناسب اطلعات مفيدي براي بازرگاناني که قصد ورود به بازار روسيه را دارند داشته باشد و همينطور اطلعات بسيار مناسبي براي توليدکنندگان محصولت کشاورزي در داخل ايران دارد که با استفاده از آن مي توانند با ظرفيتهاي صادراتي محصولت خود بيشتر آشنا شوند و همينطور آشنايي بيشتري با ظرفيت وارداتي محصولت کشاورزي روسيه پيدا کنند، يکي ديگر از ضرورتهاي انجام اين پژوهش جديد و بکر بودن تحقيق است درگذشته مناسبات سياسي بين کشورها و روسيه به گونهاي بود که شرايط رقابت براي ايران در اين حوزه مناسب نبود اما امروزه با تغيير جغرافياي سياسي کشورها و همينطور اتحاد سياسي بين دو کشور ايران و روسيه اين فرصت براي ايران پديد آمده است که اين تحقيق ميتواند از گامهاي لزم براي تحقق اين هدف و استفاده از اين بازار باشد؛ اما درنهايت ضروريترين موضوعي که در اين تحقيق به آن اشاره مي شود اين است که با استفاده از مقايسه توان بالقوه و ظرفيتهاي صادراتي محصولت کشاورزي ايران به روسيه و مقادير واقعي متوجه اختلف فاحش بين توان صادراتي و صادرات انجامشده مي شود که مرجع بسيار مناسبي براي مديران و مسئولين امر مي باشد تا مترصد برطرف کردن اين اختلف شوند.