چکیده:
یکی از عوامل مؤفقیت در بازارهای رقابتی امروز، بهبود مستمر در امر کیفیت است. با بکارگیری سیستم هزینه یابی کیفیت[1] ضمن افزایش کیفیت، هزینه های اضافی و فعالیت های بیهوده حذف می شوند و ما را قادر می سازد که با استفاده بهتر و مناسبتر از منابع و امکانات و سرمایه گذاری در فعالیت های پیشگیرانه، علاوه بر تامین رضایت مشتری، هزینه های کیفیت و در نهایت هزینه های محصول را کاهش دهیم. پژوهش حاضر سعی بر آن دارد تا با هدف توسعه دانش کاربردی در مورد سیستم هزینه یابی کیفیت، تاثیر اجرای این سیستم بر مدیریت هزینه در شرکت پالایش گاز فجر جم را بررسی نماید. به گونه ایی که بتوان با ارائه راه حل های مناسب، ضمن بهبود کیفیت محصولات، هزینه های کیفیت را در شرکت مزبور کاهش داده و مدیران ارشد شرکت را در تصمیم گیری ها یاری رساند. با توجه به نقش محوری این شرکت به عنوان یکی از واحدهای مهم در رشد و شکوفایی صنعتی و اقتصادی جامعه، به نظر می رسد که لزوم تبیین یک سیاست و هدف معین در زمینه ارتقاء کیفی محصولات، از طریق بکارگیری سیستم هزینه یابی کیفیت امر بدیهی و ضروری باشد. جهت انجام این پژوهش، کاربرگ هزینه های کیفیت با هدف شناسایی سرفصل های هزینه کیفیت پنهان در سازمان برای یک دوره یک ساله (سال 1387)، جهت تکمیل اطلاعات به واحدها ارسال گردید. پس از جمع آوری داده ها، محاسبات و پردازش های لازم بر روی آنها انجام شد و هزینه های کیفیت از میان هزینه های مالی هر واحد سازمانی به تفکیک شناسایی و استخراج گردید. در این پژوهش برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون استفاده گردید. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و نرم افزارهای EXCEL و SPSS استفاده گردید. یافته های پژوهش بیانگر وجود یک همبستگی منفی بین هزینه های پیشگیری، ارزیابی و سود سازمان با هزینه های خطای درون سازمانی و برون سازمانی می باشد که با افزایش کوشش ها به سمت فعالیت های پیشگیری و ارزیابی، هزینه های خطای درون سازمانی و برون سازمانی کاهش می یابد و با بکارگیری سیستم اطلاع رسانی و گزارشگری هزینه یابی کیفیت (جدول هزینه های کیفیت، گزارش نسبت ها و ...) امر مدیریت بر هزینه ها به منظور کاهش خطا در سازمان و به دنبال آن، کاهش در مجموع هزینه ها و افزایش درآمد فروش گاز تسهیل خواهد شد.
Continuous improvement in quality is one of the elements of being successful in modern competitive markets. In addition to quality enhancement, extra expenses and ineffective activities are eliminated by using CoQ system. So as a result, in addition to supply customer satisfaction, quality expenses and eventually product expenses can be reduced by using resources and facilities better and more appropriate and also by investing in preventative actions. With the aim of expanding practical knowledge about CoQ system, this research tries to study and inspect this system’s execution’s effects on management of expenses in Fajr Jam Gas Refinering Company, in the way that in addition to improving product’squality, by offering suitable solution, this system reduces quality expenses and helps superior managers in making decisions. In consideration of this company’s vital and crucial role as one of the important units in economical and industrial growth in society, it seems really important that the necessity of defining a specific purpose, aim and policy in improving product’s quality by using CoQ system is so clear and essential. In order to do this research with the aim of identification of topics of hidden quality expenses in organization for an one – year term, quality expenses paper work was sent to units in order to completing the information. After collecting data, calculations and necessary processes were performed on them and the quality expenses were recognized separately and brought out of every unit’s financial expenses.In this research correlation examination was used in order for testing theories. Furthermore software packages (EXCEL and SPSS) and descriptive statistics were used in order for analyzing data. The research’s findings indicate that there’s a negative correlation between prevention, appraisal costs and profit’s organization with inner and outer organization mistake costs that by increasing the efforts towards prevention and appraisal activities, inner and outer organization mistake costs decrease and by using CoQ reporter and informer system (quality expenses chart, proportions …) managing the expenses in order to deduct the mistake in organization and subsequently decreasing in total of costs and increasing gas sell income will be easier and more accessible.