چکیده:
هدف: هدف پژوهشگران این پژوهش، بررسی شاخصهای ارزیابی سبکهای اسلامی مدیریت بر اساس رویکرد کیفی و کمّی بوده است. روش: در گام نخست، با استفاده از ابزارهای پژوهش کیفی نظیر فرا ترکیب، به تبیین و اکتشاف معیارهای تحقیق پرداخته شده و در گام دوم، برای ارزیابی عوامل و انتخاب مهمترین شاخص اثرگذار بر سبک مدیریت، با استفاده از تکنیک تصمیمگیری چندشاخصۀ شانون، شاخصهای با اهمیت شناسایی و رتبهبندی شدهاند. با توجه به هدف پژوهش، جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشجویان دورۀ دکتری مدیریت صنعتی پردیس فارابی دانشگاه تهران است. در تحقیق حاضر به دلیل پیچیدگی ماتریس تصمیم طرحشده و برای اطمینان افراد جامعۀ مدّ نظر، هشت نمونه از جامعۀ آماری به صورت نمونهگیری نظری و گلوله برفی انتخاب شدند. یافتهها: در فاز فراترکیب، شاخص ارتباطات مقولهای مهم در مدل ارزیابی سبکهای مدیریت اسلامی شناخته شده است. نتیجهگیری: معیار تقویت ارتباطات و افزایش تلاش و کوشش، دو معیاریاند که در رتبهبندی سبکهای اسلامی مدیریت، بالاترین ضریب اهمیت را دارند و معیار تعهد سازمانی و انگیزش دارای کمترین ضریب اهمیت است.
: The purpose of this study is to evaluate the Islamic management style assessment indicators based on qualitative and quantitative approach. Method: In the first step, using qualitative research tools such as meta-combination, we will explore and explore the research criteria. In the second step, indicators are identified and ranked in order to evaluate the factors and the most important indicator of the impact on management style using the SHANON multi-factor decision-making technique. Regarding the research goal, the statistical population of this research includes all Ph.D. students of Industrial Management in Tehran University of Farabi. In the present study, due to the complexity of the decision matrix, and in order to increase the confidence of the target population, eight samples from the statistical society were selected as theoretical sampling and snowball. Results: According to the results of this research, the measure of communication strengthening and increase of effort and effort are two criteria. Conclusion: In the Islamic management styles ranking has the highest coefficient of importance and the criterion of organizational commitment and motivation has the least significant factor.
خلاصه ماشینی:
مديريت در دانشگاه اسلامي١٨/ سال هشتم ، شماره ٢/ پاييز و زمستان١٣٩٨ Management in The Islamic University, 2020(Fall &Winter)18,Vol. 8, No. 2 کشف ، شناسايي و تحليل شاخصهاي ارزيابي سبکهاي مديريت اسلامي رويکرد تلفيقي کيفي و کمّي 1 علينقي اميري 2 روحالله حسيني چکيده هدف: هدف پژوهشگران اين پژوهش ، بررسي شاخصهاي ارزيابي سبکهاي اسلامي مديريت بر اساس رويکرد کيفي و کمّي بوده است .
روش: در گام نخست ، با استفاده از ابزارهاي پژوهش کيفي نظير فرا ترکيب ، به تبيين و اکتشاف معيارهاي تحقيق پرداخته شده و در گام دوم، براي ارزيابي عوامل و انتخاب مهم ترين شاخص اثرگذار بر سبک مديريت ، با استفاده از تکنيک تصميم گيري چندشاخصۀ شانون، شاخصهاي با اهميت شناسايي و رتبه بندي شده اند.
نتيجه گيري: معيار تقويت ارتباطات و افزايش تلاش و کوشش ، دو معياري اند که در رتبه بندي سبکهاي اسلامي مديريت ، بالاترين ضريب اهميت را دارند و معيار تعهد سازماني و انگيزش داراي کمترين ضريب اهميت است .
ُ بعد چهارم مديريت منابع انساني اسلامي(ارزيابي عملکرد) فاقد تأثير قابل توجه بر تعهد کارکنان با ميانجيگري عدالت سازماني از نظر آماري است .
براي ادارة بهتر منابع سازماني در سازمان اسلامي و ايجاد انگيزش در آنان، لازم است سبکهاي مديريت ، شناسايي و مناسب ترين سبک انتخاب شود.
بر اساس نتايج اين پژوهش ، شاخصهاي تقويت ارتباطات و افزايش تلاش وکوشش ، دو شاخص و معياري اند که در ارزيابي و رتبه بندي سبکهاي اسلامي مديريت ، بالاترين ضريب اهميت را دارند.