چکیده:
این عبارت توراتی که انسان شبیه خدا آفریده شده است، اساس تعلیمات دانشمندان یهود دربارۀ وجود آدمی است. از این عبارت چنین برداشت میشود که انسان بر همۀ مخلوقات جهان فضیلت دارد و عالیترین نقطه در کار آفرینش است. از این رو همواره موضوع انسان و مسیر آفرینش او، ابعاد وجودی و جایگاهش در نظام هستی از موضوعات مورد توجه متفکران یهودی و پژوهشگران حوزه یهودیت بوده است. در این میان کتاب زُهر به عنوان مهمترین اثر ادبی و عرفانی قرون وسطی، موضوع اصلیش نمایش انسان و حقایق الهی است. این اثر به عنوان تفسیر اسفار پنجگانه تورات تا حدودی دسترسناپذیر و دشواریاب در برابر ما قرار دارد، همانطور که شایستة اثری دربارۀ حکمت باطنی است. در این نوشتار سعی شده است که با بیان جنبههای شناخت آدمی در سنت توراتی یهودی، به عنوان پیشینه و پایههای انسانشناسی یهودی، و بررسی جریان قبالا به عنوان اصلیترین سنت عرفان یهودی در بیان دیدگاههای انسانشناسی عرفانی یهود، زمینه را برای بیان دیدگاههای زُهر از انسان فراهم کنیم.
The principle that man is in the image of God is the basis of the teachings of Jewish scholars about the existence of mankind. From this phrase of Torah, it is understood that the man is virtuous for all the creatures of the world, and it shows that it is the highest point in the creation of creatures. Therefore, the subject of mankind and the path of his creation, his existential dimensions and his position in the system of being have always been the subject of interest by Jewish scholars and scholars in the field of Judaism. Among these, Zohar that considered to be the most important literary-mystical work of the Middle Ages, its main theme is the representation of man and divine realities. This work, as an interpretation of the five books of the Torah, is somewhat inaccessible and silent to us, as it deserves to be a work of esoteric wisdom. In this research, it has been attempted to explain the aspects of human cognition in the Jewish tradition as the background and foundations of Jewish anthropology, and to investigate the Kabbalah as the main tradition of Jewish mysticism in expressing the views of the Jewish mystical anthropology, provide the views of the Zohar from human beings.
خلاصه ماشینی:
انسان شناسي عرفاني در سنت يهودي با تأکيد بر زهر 1 2 مژده شريعتمداري دانشجوي دکتري اديان و عرفان ، واحد علوم و تحقيقات ، دانشگاه آزاد اسلامي ، تهران ، ايران 3 طاهره حاج ابراهيمي دانشيار اديان و عرفان ، واحد علوم و تحقيقات ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران 4 فاطمه لاجوردي استاديار اديان و عرفان ، واحد علوم و تحقيقات ، دانشگاه آزاد اسلامي، تهران ، ايران چکيده اين عبارت توراتي که انسان شبيه خدا آفريده شده است ، اساس تعليمات دانشمندان يهود دربارة وجود آدمي است .
٣ از عبارت هاي مختلفي که در عهد عتيق آمده است ، ميتوان آشکارا فهميد که آفرينش بر صورت خدا مخصوص حضرت آدم نيست ، بلکه اين آفرينش به نوع انسان مربوط است .
او همانند ديگران از اين عبارت تورات که ميگويد انسان به صورت خدا آفريده شده ، چنين در مييابد که خداوند روح زندگي را در بيني او دميده است .
ليکن انسان ، از آن جا که اصل الهي دارد و مظهر اعلا و مجلاي کامل صفات خداوند است ، سرانجام از راه تقوا و با پيروي از شريعت (تورات ) به کمال عقلاني و اخلاقي خود خواهد رسيد و عالم هستي وحدت و همبستگي اوليه خود را The Sepher Ha-Zohar, Or the Book of Light, Biblio Bazaar, New York, p.
به اين صورت ، مشاهده ميشود که خداوند در وجود هر انساني حضور دارد و سرنوشت نشاما (شأن الهي روح انسان ) در حقيقت داستان اقامت موقت الوهيت در اين جهان است .