چکیده:
کارآفرینان آموزشی گروهی از افراد خلاق و نوآور هستند که به دنبال ارائه خدمات جدید، ابزارهای آموزشی جدید و ایجاد مدارس و موسسههای آموزشی هستند. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی شایستگیهای کارآفرینان آموزشی، بهمنظور ایجاد یک چارچوب مفهومی و توسعهی مبانی نظری آن بوده است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر پدیدارشناسی توصیفی انجام گرفت. مشارکتکنندگان در این پژوهش شامل 18 نفر از مدیران موسسههای آموزشی بودند. انتخاب مشارکتکنندگان بر حسب تجربه و نیز آشنایی کلی با موضوع صورت گرفت. دادهها به روش مصاحبه، به روش هدایت کلیات و به صورت نیمه ساختاریافته، گردآوری شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. روش تحلیل محتوای استقرایی با استفاده از سه سطح باز، محوری و گزینشی بود. یافتهها نشان داد که نشانگرهای شایستگیهای کارآفرینان آموزشی در قالب ابعاد و مؤلفههایی 1- شایستگیهای اجرایی (مهارتهای مدیریتی، مهارتهای اقتصادی و مهارت دیجیتالی)2-شایستگی کارآفرینی 3- شایستگیهای علمی (دانش حرفهای، دانش عمومی، دانش درباره آموزش و پرورش، دانش درباره بازار کار)4- شایستگی حرفهای (مهارت رشد و توسعه حرفهای، مهارت ارتباطی، اخلاق حرفهای 5-شایستگیهای فردی (ویژگیهای شخصیتی، شایستگی نگرشی، شایستگی فکری) تبیین و دستهبندی شدند.
Educational entrepreneurs are a group of creative and innovative people who seek to provide new services, new educational tools, and create schools and educational institutions. the aim of present Research identifying the competencies of educational entrepreneurs in order to create a conceptual framework and develop its theoretical foundations. This research is a qualitative research that was conducted using a descriptive phenomenological approach. The participants in this study include 18 managers of educational institutions. The selection of contributors was based on experience and general familiarity with the subject. The data were collected by method of semi-structured interview, general guidance and continued until theoretical saturation. The inductive content analysis method was using three open, axial and selective levels. The findings showed that competencies identified and categorized in five dimensions and components 1- Executive competencies (managerial skills, economic skills and digital skills) 2- entrepreneurship Competencies 3- Academic competencies (professional knowledge, general knowledge, Knowledge about education, knowledge about labor market) 4. Professional competence professional growth and development skills, communication skills, professional ethics, 5-Individual competencies (personality traits, attitude competence, intellectual competence) were explained and categorized.
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان داد که نشانگرهای شایستگیهای کارآفرینان آموزشی در قالب ابعاد و مؤلفه هایی ١- شایستگیهای اجرایی (مهارت های مدیریتی، مهارت های اقتصادی و مهارت دیجیتالی)٢-شایستگی کارآفرینی ٣- شایستگیهای علمی (دانش حرفه ای، دانش عمومی، دانش درباره آموزش و پرورش ، دانش درباره بازار کار)٤- شایستگی حرفه ای (مهارت رشد و توسعه حرفه ای، مهارت ارتباطی، اخلاق حرفه ای ٥-شایستگیهای فردی (ویژگیهای شخصیتی، شایستگی نگرشی، شایستگی فکری) تبیین و دسته بندی شدند.
بین کارآفرینان و معلمان کارآفرین ویژگیهای مشترکی وجود داررد که عبارت از: ١) جستجوی بینش و خلاقیت ، شناسایی و کشف فرصت های آموزشی ٢) توانایی گوش دادن به معلمان ، دانش آموزان و دیگران ، ایجاد وظایف مشترک و مناسب ، همکاری و رهبری پروژه گروهی ٣) تداوم یادگیری تجربی در محیط کلاس درسی و تعامل با همکاران (٢٠١١,Bresler).
بر اساس محورها و نشانگرهای شناسایی شدة حاصل از بررسی ادبیات پژوهش و مصاحبه با ١٨ نفر از مدیران موسسه های آموزشی، نشانگرهای شایستگیهای کارآفرینان آموزشی در قالب ابعاد و مؤلفه - هایی ١- شایستگیهای اجرایی (مهارت های مدیریتی، مهارت های اقتصادی و مهارت دیجیتالی)٢-شایستگی کارآفرینی ٣- شایستگیهای علمی (دانش حرفه ای، دانش عمومی، دانش درباره آموزش و پرورش ، دانش درباره بازار کار)٤- شایستگی جرفه ای (مهارت رشد و توسعه حرفه ای، مهارت ارتباطی ، اخلاق حرفه ای ٥-شایستگیهای فردی (ویژگیهای شخصیتی، شایستگی نگرشی، شایستگی فکری) تبیین و دسته بندی شدند.