چکیده:
بحث در مقولة علم دینی بحثی مهم و پردامنه است و اندیشمندان بسیاری بر سر آن کم و بیش به ایراد سخن پرداختهاند و با مطرح شدن مسئله جنبش نرمافزاری روند جدیتری به خود گرفته است. اینکه جایگاه این مسئله کجاست و چه ضرورتی دارد؟ آیا علم دینی امکان تحقق دارد؟ چه تعاریفی از آن ارایه شده است؟ قلمرو آن در صورت امکان تا کجا میتواند باشد؟ در همة علوم یا فقط علوم انسانی؟ پارادایمها چه تأثیری بر آن میگذارند؟ راهکارهای عملی تولید آن کدام است؟ در این مقاله سعی بر پاسخگویی به این سؤالات و سایر مسایل مربوط به علم دینی شده است.
خلاصه ماشینی:
"3ـ به دست آوردن موضع اسلام و علمای اسلام از پدیده یا مسئله مورد بررسی با رجوع به قرآن کریم و تفسیر و سنت صحیح و آثار علمای مسلمان از متقدمین و متأخرین 4ـ تلاش برای ایجاد یک نظام علمی متکامل 5ـ استنباط فرضیات علمی نشأت گرفته از آن سیستم علمی متکامل و در معرض تجربه و آزمون میدانی قرار دادن آنها 6ـ ملاحظه نتایج مربوط به آزمودن فرضیات در پهنه واقعیت و بررسی آنها به منظور دستیابی به بیشترین حد ممکن توافق بین چارچوبهای نظری و نتایج واقعی» (عبدالرحمن رجب، 1378: ص 221 و 222) 2ـ صورت مختلف تعامل بین روانشناسی و اسلام «این تعامل دوطرفه است: الف ـ با استفاده از آگاهیهای تخصصی روانشناسی در صدد تحلیل روانشناختی مفاهیم اسلامی برآییم؛ آن دسته از مفاهیم اسلامی که جهت تحلیل روانشناختی مناسب است: 1ـ مفاهیم انسانشناختی (ویژگیهای انسان در قرآن و روایات) 2ـ مفاهیم اعتقادی (آثار اعتقاد به امور ماورایی) 3ـ مفاهیم ارزشی؛ ارایه قالبی رفتاری برای مفاهیم اخلاقی 4ـ دستورات عملی و سنتهای دینی (تشخیص فواید فردی و اجتماعی و ضررهای احتمالی آنها با استفاده از روانشناسی) ب ـ با اندوختههای اسلامی و از دیدگاه یک اسلامشناس که ابعاد فردی و اجتماعی را خوب میشناسد با مسایل روانشناسی برخورد کنیم که چند نوع برخورد مطرح است: 1ـ نقد مباحث مختلف روانشناسی از قبیل تعریف، هدف، قلمرو، موضوع، مسایل و حتی روش با استفاده از منابع اسلامی 2ـ تأیید و تکمیل مسایل و موضوعات روان شناسی 3ـ ارایه نظریات بدیل نظرایت موجود 4ـ مدلسازی و نظریهپردازی و نظامسازی با کمک گرفتن از موارد قبلی» (کاویانی، 1378: ص 186 الی 189) 3ـ راهحل تولید اقتصاد اسلامی «اسلام از طریق آیات و روایات معتبر به ما رسیده است."