چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش بازنماییهای طرحوارهای بر تواناییحل مسائل غیرمعمولی ریاضی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و طرحهای نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل است. پس از مطالعه و طراحی آموزشی، 40 نفر از دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی مشغول به تحصیل در یک آموزشگاه در سال تحصیلی 97-1396 در شهر یاسوج بهصورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. مشارکتکنندگان با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شده و برای 12 جلسه (هر هفته یک جلسه) با استفاده از روش آموزش بازنماییمحور تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها در بخش تحلیل محتوا چکلیست و در بخش نیمهآزمایشی آزمون محقق ساخته بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها در تحلیل محتوا از تکنیک آنتروپی شانون و در بخش نیمهآزمایشی از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج تحلیل محتوا نشان میدهد بیشترین توجه برای توزیع و حضور مسائل غیرمعمولی به ترتیب به مسائل بازنمایی سلسلهمراتبی سپس بازنمایی جزء-کل و درنهایت به مسائل بازنمایی شبکهای شده است و مسائل بازنمایی ماتریسی جایگاهی در کتاب درسی ندارند. همچنین نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین تمام مؤلفههای توانایی حل مسائل غیرمعمولی (05/0P<) بین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد؛ لذا آموزش بازنماییهای طرحوارهای موجب افزایش توانایی حل مسائل غیرمعمولی ریاضی در دانشآموزان شده است. بهعلاوه این نتایج نشان میدهد که استفاده از بازنماییهای طرحوارهای در حل مسائل غیرمعمولی در طول زمان ثبات دارد. نتایج این مطالعه لزوم توجه ویژه به بازنماییهای طرحوارهای در کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی و استفاده معلمان و دبیران ریاضی از این بازنماییها در حل مسائل غیرمعمولی را مورد تأکید قرار میدهد.
The aim of the present study is to investigate the effectiveness of schematic representation-based instruction on 6th grade students' ability of solving non-routine problems in mathematics. It is a content analysis and quasi-experimental design research of the pretest-posttest type, follow up by the control group. After studying and educational designing, 40 sixth-grade male students of an elementary school in the academic year of 1396-97 in Yasouj voluntarily participated in the study. They were randomly assigned to experimental and control group and were educated for 12 sessions (one session per week) using representation-based instruction method. Data collection instruments were developed in the content analysis section of the checklist and in the semi-experimental part of the test. Shannon Entropy technique was adopted in order to analyze data in content analysis, and variance analysis test with repeated measures was used for the quasi-experimental part. The results of the content analysis show that the greatest attention for the distribution and the presence of non-routine problems has been directed to hierarchical presentation, part-whole presentation, and network presentation problems, respectively. It was indicated that matrix presentation problems have no place in textbooks. In addition, the results of the variance analysis with repeated measures reveal that there is a significant difference between the averages of all the components of the ablitiy of solving non-routine problems of control group and experimental group (p<0.05). Therefore, it can be concluded that schematic representation instruction increases students' ability of solving non-routine problems in mathematics. Besides, the results indicate that using these methods repeatedly for solving non-routine problems will be consistent over time. The results of the study emphasize the need for special attention to the schematic representations in the sixth grade elementary mathematics textbook, and the necessity of applying these representations in solving non-routine problems by mathematic teachers.
خلاصه ماشینی:
همچنین نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین تمام مؤلفههای توانایی حل مسائل غیرمعمولی (05/0P واژههای کلیدی : بازنماییهای طرحوارهای، مسائل غیرمعمولی، توانایی حل مسئله، ریاضی Investigating the effectiveness of schematic representation-based instruction on the ability of solving non-routine problems in mathematics Mehran Azizi Mahmoodabad, Mohammad Javad Liaghatdar, Hamid Reza Oreyzi 1 Ph. D Candidate of Curriculum Studies, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
یکی شامل تحلیل محتوا و دیگری شامل پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل است که طی آن تأثیر انواع متغیرهای مستقل (آموزش بازنماییهای طرحوارهای) بر روی متغیر وابسته پژوهش (توانایی حل مسائل غیرمعمولی ریاضی) در دانشآموزان پایه ششم ابتدایی بررسی شده است.
این نتایج با نتایج پژوهش (Mellone, Verschaffel & Van Dooren, 2017)، (Booth, & Thomas, 2000)، (Van Meter, 2001)، (Diezmann & English, 2001)، (Novick & Hurley, 2001)، (Shiakalli, & Zacharos, 2014)، (Deliyianni, Gagatsis, Elia & Panaoura, 2016)، (Koichu, & Leron, 2015) و (Hmelo-Silver, Jordan, Eberbach, & Sinha, 2017) مبنی بر افزایش توانایی حل مسئله دانشآموزان با استفاده از شیوة بازنماییمحور همسو است.
در تبیین این یافتهها میتوان گفت (Hmelo-Silver, Jordan, Eberbach, & Sinha, 2017)، (Uesaka, Manalo & Ichikawa, 2007)، (Fagnant & Vlassis, 2013)، (Diezmann & English, 2001)، (Monoyiou, Papageorgiou & Gagatsis, 2007)، (Wu, Lin, & Hsu, 2013) بازنماییهای طرحوارهای را بهعنوان تسهیلکنندة حل مسائل غیرمعمولی مطرح کردند؛ بنابراین طرح مداخله بر اساس آموزش بازنماییمحور میتواند توانایی حل مسائل غیرمعمولی را افزایش دهد.