چکیده:
این تحقیق که با هدف طراحی الگوی مدیریت راهبردی امور تربیتی و آموزشی دانشگاههای نیروهای مسلح کشور ارائه شده، یک پژوهش توسعهای- کاربردی است. با استفاده از روشهای پژوهش آمیخته و از جامعة آماری، تعریف شده در پژوهش، تعداد 104 پرسشنامه توسط واجدین شرایط تکمیل و گردآوری شد که نتایج نشان داد سؤالها نیازمند تأیید در الگوی ساختاری لیزرل هستند که مقادیر آزمون T و زیرمجموعهها با درصد بالاتر از 73 مورد تأیید ساختاری لیزرل قرارگرفتند. این الگو با سطح معنیداری بالا و برآورد واریانس خطای بسیار ضعیف مورد تأیید قرار گرفت؛ بهگونهای که در بخش اول پرسشنامه، شش گام اساسی برنامهریزی راهبردی، در بخش دوم پرسشنامه، فرایند اصلی طراحی الگوی مدیریت راهبردی امور تربیتی و آموزشی دانشگاه، در بخش سوم مؤلفههای توان امور تربیتی و آموزشی دانشگاهها و در بخش پایانی، فرایندهای ضروری الگوی مدیریت راهبردی نظام تربیتی و آموزشی تحلیل شد. درنهایت پاسخ به سؤال اصلی تحقیق و الگوی طراحیشده ارائه گردید و در الگوی طراحیشده 19 گام تحقیق توضیح داده شد.
The research aims to design a model for strategic management of Armed Forces educational institutions. Using mixed research methods and statistical population, defined in the study, 104 completed questionnaires were collected that showed eligibility questions that are needed to confirm the structural model LISREL test values T and sub percentage higher than 73% LISREL structural confirmed the same. The model was confirmed with the significant high level and low variance estimation error, so that; in the first part of the questionnaire were analyzed the six major step strategic planning and in the second part of the questionnaire were analyzed the process of designing a model of strategic management of Training and Education, in the third part were analyzed the components of the universities’ educational affairs and in the final part, we were analyzed necessary processes of strategic management model educational system. Finally, it responded to the question of research and designed pattern and described the 19-step of study.
خلاصه ماشینی:
اين الگو اب سطح معنيداري ابلا و برآورد واريانس خطاي بسيار ضعيف مورد تأييد قرار گرفت ؛ به گونه اي که در بخش اول پرسشنامه ، شش گام اساسي برنامه ريزي راهبـردي، در بخـش دوم پرسشـنامه ، فراينـد اصـلي طراحـي الگوي مديريت راهبردي امور تربيتي و آموزشي دانشگاه ، در بخش سـوم مؤلفـه هـاي تـوان امور تربيتي و آموزشي دانشگاه ها و در بخش اپياني، فرايندهاي ضـروري الگـوي مـديريت راهبردي نظام تربيتي و آموزشي تحليل شد.
تهيـه و تنظيم يک برنامۀ مدون آموزشي در تمامي زمينه ها، مهم ترين و درعين حال مشـکل تـرين وظيفۀ مديران و برنامه ريزان است که در نيروهاي مسلح به دليـل حساسـيت موضـوع و سروکار داشتن با امنيت کامل و توان رزمـي و تماميـت ارضـي ، برنامـه ريـزي آموزشـي اهميت بيشتري پيدا ميکند که در اين بين ، تعليم و تربيـت افسـران لايـق و شـجاع کـه فرماندهي سطوح مختلف نيروهـاي مسـلح را در آينـده بـه عهـده خواهنـد داشـت ، از اولويت بيشتري برخوردار است (محمديفر، پاييز و زمستان ١٣٨٣: ١٥-٣).
براي تدوين اين اصول لازم اسـت مطالعـۀ منسـجمي بـا هـدف تعيـين اصـول ارزشـي دانشگاه انجام شود که اقدام هاي زير به همين منظور طراحي شده است : (١) قدم اول : تعيين گروه تدوين ارزش ها، (٢) قدم دوم : مطالعۀ کتابخانه اي منسجم بـراي اسـتخراج ارزش هـاي سـازماني در سازمان هاي مختلف ، (٣) قدم سوم : تهيۀ فهرست ارزش هاي موجود، (٤) قدم چهارم : بررسـي اسـناد بالادسـتي و نظـرات نفـع بـران راهبـردي دانشـگاه به منظور استخراج ارزش ها، (٥) قدم پنجم : طبقه بندي ارزش هاي اساسي به دست آمده ، (٦) قدم ششم : بررسي ارزش ها و تدوين پيش نويس ارزش هاي اساسي دانشگاه ، (٧) قدم هفتم : ارائۀ بيانيۀ نهايي ارزش هاي پيشنهادي به ردة بالاتر.