چکیده:
مقدمه: دانشجویان ایرانی دارای ترکیب قومی متنوع و گوناگونی فرهنگی قابلتوجه هستند. این پژوهش به بررسی موقعیت همبستگی ملی / واگرایی در میان دانشجویان کرد و بلوچ میپردازد و به دنبال پاسخ گویی به این سوال مبنایی است که وضعیت احساس همبستگی ملی / واگرایی در میان دانشجویان کرد و بلوچ در دانشگاه چگونه است.
روش: پژوهش حاضر به روش مرور نظاممند و فراتحلیل انجام شده است و جامعه آماری آن شامل تمام مطالعاتی که در حوزه همبستگی ملی دانشجویان کرد و بلوچ انجام شده است. جستجوی پایان نامهها و طرحهای پژوهش انجام شده از طریق پایگاههای اطلاعاتی شامل، کتابخانه ملی، و کتابخانههای دانشگاه تهران، شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین مقالات نیز از طریق پایگاههای داده پرتال جامع علوم انسانی، Noormags, Irandoc، Magiran، SID، Civilica، Google Scholar، Scopus, Web of Science و با استفاده از کلیدواژههای "همبستگی ملی یا همگرایی یا واگرایی یا هویت ملی یا هویت جمعی" و "دانشجو یا دانشگاهی" و " کرد یا بلوچ یا بلوچستان یا کردستان یا سیستان و بلوچستان یا زاهدان یا ایلام" و معادل انگلیسی آنها در مراکز بین المللی انجام شد. سپس دادهها با استفاده از چک لیست محقق ساخته جمع آوری و به روش فراتحلیل و نرم افزار CMA-2 تحلیل شد.
نتایج: 8 مطالعه ملاک ورود به فراتحلیل را دارا بودند. در تمامی این مقالات از روش کمی استفاده شده و ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است.
فراتحلیل مطالعات انجام شده در حوزه همبستگی ملی و بررسی 50 فرضیه در مورد اثر 18 متغیر مستقل بر همبستگی ملی نشان میدهد که میانگین اندازه اثر کلی برابر 217/0 میباشد که از نظر آماری معنادار است (001/0P) و بر اساس معیار کوهن در حد نسبتا متوسط میباشد. آزمونهای سوگیری انتشار حاکی از عدم سوگیری انتشار در پژوهشهای مورد بررسی بود. همچنین آزمون همگنی نیز نشان داد که منتغیرهای مستقل نقش تعدیل کننده ایفا میکنند اما متغیر قومیت نقش تعدیل کننده نداشت. در این میان، بیشترین اندازه اثر مربوط به متغیرهای انسجام اجتماعی (505/0)، سرمایه اجتماعی (337/0)، رضایت از زندگی (332/0) ویژگیهای شخصیتی (309/0)، هویت دینی (286/0)، مشارکت سیاسی (272/0) و تعامل و همبستگی در خانواده (250/0) میباشد. میانگین اندازه اثر مطالعات در قوم کرد برابر 245/0 و در قوم بلوچ برابر 145/0 بدست آمد.
نتیجهگیری: بر مبنای کل دادههای تحلیل شده میتوان اظهار داشت که مهمترین عوامل مثبت موثر بر همبستگی ملی مربوط به متغیر انسجام اجتماعی (505/0)، سرمایه اجتماعی (337/0)، رضایت از زندگی (332/0)، و همچنین عوامل منفی موثر مشتمل بر احساس محرومیت (0. 184-)، و میزان مصرف رسانهای از شبکههای ماهوارهای (0. 16-)، است.
Background: Iranian students come from a diverse ethnicity and considerable cultural diversity. This study examines the status of national solidarity in Kurdish and Baluchi students in Iran.
Method: This study was conducted in systematic review and meta-analysis and its statistical population includes all studies in the field of National Solidarity of Kurdish and Baluchi university students. Theses and research projects were searched through databases including the Iran National Library, the Libraries of University of Tehran, and the Libraries of Supreme Council of the Cultural Revolution also Iranian Institute of Social and Cultural Studies. Articles are also accessed through Iranian academic portal databases including Ensani.ir, Noormags, Irandoc, Magiran, SID, Civilica, Google Scholar, Scopus, Web of Science. All articles were searched by following keywords: national solidarity, cohesion, divergence, national identity, ethnic identity, university students and faculty members, Kurdish or Baluchi ethnicities, and Kurdistan, or Sistan and Baluchistan Province" and their English equivalent at international centers. Then, the data were collected using a researcher-made checklist and analyzed through meta-analysis methodology with CMA-2 software.
Results: A total of 8 studies met the criteria for entering the meta-analysis. In all of these articles, Quantitative methodology and questionnaires was used for data collection. The meta-analysis of the studies in the field of national solidarity and a review of 50 hypotheses about the effect of 18 independent variables on national solidarity showed that the average overall effect size was 0.221, which was statistically significant (P
Conclusion: Based on the total data analyzed, it can be concluded that the most significant positive factors affecting national solidarity consisted of social solidarity (0.505), social capital (0.337), and life satisfaction (0.332). Also, negative affective factors included feelings of deprivation (-0.184) and consuming alternative media networks (-0.16).